28

Jag roar mig med att testa alla filmer jag ser gentemot Bechdeltestet.

Alltså:

1. Finns det två namngivna tjejer med i filmen?

2. Pratar dessa tjejer med varandra?

3. Pratar de om något annat i filmen än killar?

Här kan man läsa om filmer som klarar och som inte klarar testet. Man kan protestera om man inte håller med. Det är intressant att läsa diskussionerna.

I dag ramlade jag över Chavez Perez-testet.

1. Det måste finnas en ickevit karaktär som spelas av en ickevit skådespelare.

2. Den ska prata med en annan ickevit skådespelare.

3. Om något annat än brott.

Jag har svårt att komma på några svenska filmer som fixar ettan, tvåan och trean. Har du?

 

 

3 svar till “28

  1. Äta, sova, dö? I övrigt: Nej.

  2. Hm, kan inte komma på någon. Något av Josef Fares? Farsan kanske?

  3. Pingback: 54 | Kaospatrullen

Lämna en kommentar