#Blogg100: 85

Vi var alltid så nära varandra. Han var ett sådant barn som man liksom kramade bakifrån och lugnade samtidigt som man höll i hans armar så att han inte skulle slåss. Han luktade mjölk. 

Jag ringde till min mamma och vi kanske hade pratat en stund när mamma frågade hur det stod till. Eller så hade vi precis börjat prata. Jag minns inte. Jag kunde inte ens prata för jag började gråta direkt. De hade fått avslag på alla sina ansökningar till Migrationsverket och nu skulle de utvisas. Skolan hade tagit in honom och hans storebror eftersom de strök omkring som två katter i buskarna och kastade sten på barnen i förskoleklassen. 

Jag var hans lärare i ettan. Jag var så rädd att han skulle bli utvisad. (Alla som befann sig i Sverige, ”gömda”, då, fick senare amnesti). 

Det finns elever i varje årskull som man stångar pannan blodig mot. Man skäller, man vädjar, man kramar, man skriker. Jag var hans första lärare och han var min första pannstångare. Man får en alldeles särskild kontakt med dem eftersom de tar upp så stor del av ens tid. 

Jag var bara hans lärare i ett år (eller var det två?). Sedan fortsatte jag att jobba i ettan med förra årets förskoleklass och någon gång på vägen tror jag att han bytte skola. Han var inte längre mitt gråa hår. Jag har glömt vems gråa hår han då var. 

I går postade min före detta kollega en bild på honom på Facebook. Rest in peace. ”Skjuten” läste jag i kommentarerna. Jag googlade snabbt skjutningar i området. En död kropp på en strand i helgen. Skjuten. Jag grät för honom igen. Jag grät på tunnelbanan och jag stoppade bara för att jag skulle hämta mitt eget barn. 

Hans kropp. Skjuten. Hans liv. Slut. Älskade älskade barn. I mitt hjärta är du alltid sju år och luktar mjölk. I mitt hjärta ska du alltid vara ett blåmärke. Jag önskar att du fått veta det. Hur mycket du betydde för mig fortfarande. 

2 responses to “#Blogg100: 85

  1. men gud… hjärtat brister!

Kommentera

