#Blogg100: 76

Jag har alltid känt mig så töntig som lyssnar så mycket på filmmusik. Jag tyckte att det var en ganska stor grej när jag identifierade Lost-personernas egna soundtracks. Alla hade ett eget tema som kunde varieras efter känsla som det önskades framkalla. Mitt favorittema var nog Bens. Jacks hörde man en hel del. Ibland kunde teman mixas som Jack och Kate, Kate och Sawyer. Jin och Sun hade inga egna teman, inser jag nu. De hade ett gemensamt. Hur sjukt? Alla andra huvudpersoner hade ju egna.  Sedan fanns det såklart andra musikstycken som kom in allt eftersom. Jag är svag för Landing Party från säsong 4. Ibland spelar jag det och gråter. 

Ja, det är sant. Så himla pinig grej att erkänna.

Det värsta med att lyssna på soundtracks är att det inte sällan är samma låt i örti versioner. Men jag gillar tex Leftovers och jag kom på mig själv med att verkligen uppskatta Handmaid’s Tales. Och så gillar jag övrig musiksättning i den serien (förutom allt annat: älskar den serien). Simple Minds och Blondie. Jag var tvungen att gå in på Spotify och undersöka vem som gjort Handmaid’s Tales soundtrack. Det påminner om En långvarig förlovning. Men det var ju uppenbarligen inte samma. 

En gång fanns det en distanskurs på SU om filmmusik att söka. Önskar jag sökt. 

Lämna en kommentar