#Blogg100: 50

[Obs! Halvvägs.]

2004 kom jag in i hyressvängen. Jag hade hyrt en etta i Gävle i flera år innan, men nu fick jag tag i en dito i Sundbyberg genom att skicka välformulerade brev till privata hyresvärdar. 

Liten var den. 30 kvadrat men välplanerad och med en balkong ut mot järnvägsspåren. Tre år senare flyttade Okapin in till mig men det känns som en evighet åren som jag bodde där ensam. 

Vi bytte den mot en tvåa vid kyrkan. Den var också välplanerad med ett supermysigt kök. Den enda nackdelen var att den låg på bottenvåningen så den hade ingen balkong men i gengäld fanns en gräsmatta på baksidan där man kunde sätta upp en solstol och läsa från april. Vattentornet med dess gräsmattor var också nära. 

Sedan flyttade vi hit. Västerort. Det är varken Blackeberg eller Ängby, men det är 70 meter från Mälaren och 3 till ett naturreservat. Lägenheten är superny – 2013 – vilket jag var en motståndare till i teorin men i praktiken var det så himla skönt att flytta hit efter 6 år i en funkislägenhet med så dålig ventilation att vi dödade tre-fyra silverfiskar ilande över vardagsrumsgolvet varje natt när Bearnaise var en bebis. 

Här är vårt så kallade vardagsrum. Det är verkligen var dags rum. Vi hänger alltid på golvet framför soffan i soffan. Bearnaise leker där och vi läser för honom och vi tittar på Bing. Det bästa med vår tv är att vi kan se SVT play direkt i den. Det sämsta är att det är en version av SVT som inte innehåller allt som appen gör.

Vi har en balkong mot skogen som jag tycker mycket om. Nackdelen i det här rummet är att grannhuset är väldigt nära så därför har vi en ljus gardin framför fönstret. Grannarna har inget fönster precis mitt emot men det känns ändå mycket mer privat sedan den där gardinen kom upp. 


Åt andra hållet är köket. Det är alltså öppen planlösning och när Bearnaise är så här lite är det ju toppen att kunna ha koll på honom samtidigt som man diskar eller lagar mat. Köksbordet rymmer med näppe flocken, som är 9 personer – ett köksbord för stora middagar är ingenting för två eremiter som vi. Det har vi insett. Vid köksbordet sitter vi och ritar motorcyklar och bilar och bakar med play doh. 

Just nu är vår lägenhet extra festlig eftersom jag köpte girlanger och ballonger för 400 när Bearnaise fyllde 2. Han sa bokstavligen wow när han kom ut i köket på morgonen och fick se det. Det var värt.


Soffan ropade mamma och pappa in på auktion i Hallsberg. Den kostade 300kr. Sedan målade de den vit och körde hit den. Den trivs vi med.

Kommentera

