#Blogg100: 22

En morgonlista som cirkulerat.

När går du upp?

Hon som jag kopierade listan från vaknar 7.45 på vardagarna. Vilken lyx! Jag vaknar 6 på vardagarna och på helgerna oftast 6.30. Jag tycker att det är okej att vakna tidigt om jag vaknar av mig själv, men jag verkligen avskyr alarmet.

Vad är det första du gör varje morgon?

Jag duschar. Sedan äter jag frukost i morgonrock.

Hur lång tid spenderar du i badrummet varje morgon?

Jag tycker att man kan använda det utmärkta ordet ”tillbringa” framför ”spendera”. Jag tillbringar kanske en kvart i badrummet inklusive dusch, sminkning och tandborstning.

Är frukost viktig?

Jag äter alltid frukost och har alltid frukost. Frukost är inte viktigt för att jag är hungrig, utan för att jag är rädd att jag ska bli hungrig senare om jag inte äter frukost.

Vad äter du till frukost?

Jag äter olika. Ofta äter jag en smörgås med ost och dricker kaffe. Ibland äter jag gröt med mjölk och äppelmos eller jordgubbssylt. Jag äter yoghurt med havrefras eller valnötter vissa dagar. I flera år åt jag havregrynsgröt med äppelmos, men sen ramlade jag ur den rutinen och nu tycker jag att det är svårt att hitta god frukost.

Är du morgontrött?

Ja. Jag är helst tyst och har det tyst omkring mig den första halvtimmen minst. Åtminstone om jag inte vaknat av mig själv. Vaknar jag med Bearnaise brukar han vilja att jag ska läsa en bok i vaknandets själva stund.

Vad har du för alarm?

Sandra Beijer tipsade om att Läggdags-appen på iPhone hade behagliga signaler och det är de, så jag har en av dem.

Hur ser en perfekt morgon ut?

Det vore att få sova till kanske åtta. Eller halv åtta, men sedan att vi låg och tittade i böcker och att Bearnaise inte pekade på min hand och sa ”hand” och krävde att få ta den och gå upp. Vi äter en frukost med våfflor eller amerikanska pannkakor (vi köper en mix som jag tycker är helt rimlig) och sedan gör vi oss i ordning och då kanske Bearnaise leker med Duplo och sjunger (han sjunger alltid) och vi tar mellanmålsbanan utomhus och sedan är det väl inte morgon längre.

Vad är det bästa med morgonen?

Det finns inget bra med morgonen. Eller jo: den kan vara fin. Behaglig. Tyst. Det är roligt att träffa Bearnaise varje morgon. Det bästa med morgonen är om det är sommar och man äter frukost utomhus.

Hur går du helst klädd på morgonen?

Pyjamas!

Kommentera

