#Blogg100: 20

En länk till till Ebba.

Ebba hade jobbmöten och stress i 41:a veckan. Gud vad jobbigt, tyckte en del. 

Jag är inte en sådan karriärperson som tex Ebba von Sydow och Blondinbella. Jag är skitbra på mitt jobb och jag tycker om erfarenheten som jag har. Klart att jag är stolt över det viktiga jobb jag gör för 100-tals barn, men jag ser inte på min karriär som någonting som jag byggt och som jag därmed är stolt över. 

Jag tycker att det är viktigt att konstatera att det är bara sån jag är. Och hur Ebba och Isabella är, är såna de är. Jag tror inte att vi kan riktigt förstå varandra. Men vi kan låta bli att kritisera varandras livsval. 

Det finns ju en kvinna som arbetade med pallatial vård och ingen hon pratade med tyckte att den hade jobbat för lite. Däremot önskade fler, typ alla, att de hade jobbat mindre. Jag brukar tänka på det när jag ser personer mitt uppe i karriären och att småbarnspappor är de män som jobbar mest av alla män (medan småbarnsmammor jobbar mindre än andra kvinnor). Typ Kan du verkligen stå för ditt val inför ditt egna 80-åriga jag och sen var jag självgott skrockande. Jag tänkte att svaret var NEJ för alla. 

Men vet ni? Jag har börjat misstänka att åtminstone Isabella faktiskt inte kommer att ångra ett dugg. Hennes jobb är så himla viktigt för henne och när jag fick den insikten tänkte jag: låt na! Låt varenda jävel jobba precis så mycket de vill, bara det inte är på bekostnad av kvinnorna! 

Själv jobbar jag 28 timmar i veckan plus förtroendetid och jag är helt nöjd. Jag känner för tillfället inte att jag behöver ångra någonting. Jag gör det som är viktigt för mig. 

Jag googlade källa för det där påståendet om att pappor jobbar mer heltid än andra män och jag har läst det på så himla många ställen. Här finns en trovärdig källa, nämligen SCB.

Kommentera

