#Blogg100: 18

Jag läste det här hos Ebba.

När Bearnaise låg i min mage var arbetsnamnet Valiet utifrån de två arbetsnamnen vi hade på honom. Valter och Harriet pratade vi om från typ fjärde månaden. 

Pga att Valiet kanske låter som Violet tyckte min mamma att Bearnaise måste vara en hon. Okapin var ganska övertygad om att det skulle bli en tjej. Jag kände inget särskilt.

På jobbet pratade alla om en pojke. En elevs mamma rusade fram till mig, lade händerna på mig och ropade att det var en pojkmage. På ett utvecklingssamtal konstaterade tolken och föräldern att visst var det en pojke. 

På ultraljudet pratade barnmorskan inledningsvis om han. Sen frågade hon om vi ville veta om bebisen hade snopp eller snippa (hon sa nog ”kön”, men jag tänker ändå inte låtsas som att det enbart handlar om genitalier) och då sa vi nej och då sa hon inte han mer…

(Sen berättade jag att min systers son förts med dubbelsidig läpp-, käk- och gomspalt och då blev barnmorskan väldigt orolig och kallade in en kollega som vi fick vänta väldigt länge på, för den första barnmorskan såg inte riktigt om det var en skugga eller en öppning under näsan – min älskade systersons öppning anade de redan på första ultraljudet med flera andra ultraljud som följd). 

När Bearnaise lyftes ur min mage var jag övertygad om att jag skulle dö. Jag hade fruktansvärd frossa och feber det var klockan åtta på morgonen och jag hade inte sovit en blund på hela natten och inte så mycket natten innan. Jag minns inte ens när jag fick veta att det var en pojke som växt i min mage, men en av sjuksystrarna vid snittet tjatade om ”prins eller prinsessa?” och jag minns att hon sedan sa ”en prins alltså!!” Så jag måste ha varit den som berättade för henne att jag fått en pojke. Jag har en bild av hur de springer förbi mig med Bearnaise -han var lila som ett plommon -och sen efter en stund kom de in med honom till mig och då kunde jag bara röra honom med mina läppar för jag var som fastspänd. Jag kunde inte precis lyfta på blöjan och kika efter.

Kommentera

