#Blogg100: 14

Jag har tänkt mycket på min mamma.

Min mamma bryr sig så mycket om vad andra ska tycka om henne. Hur mamma och pappa står ut med varandra är ett mysterium. Han vill synas, bli bekräftad, han vill leka. Mamma stoppar, blir arg. 

Det är så många introverta som lever extrovert för att de tror att man måste. Man måste visa sina vänner och sin familj att man bryr sig om dem genom att besöka dem och genom att bjuda hem dem då och då. Man ger dem tid.

Mamma verkar ha hittat ett sätt att hantera gäster. Hon lagar mat åt dem. Hon står i timmar i köket och lagar mat. När jag var barn och vi hade gäster placerades vi i vardagsrummet, i skinnsofforna eller – om gästerna var många – på en köksstol i en halvcirkel bredvid sofforna. Mamma kokade potatisen, gjorde sås, dukade, befann sig i andra rum.

Jag hämtade andan på övervåningen emellanåt.

Sedan måltid. Mamma höll noggrann uppsikt över tallrikarna. Behövdes påfyllning? Hon gavs anledning att försvinna ut i köket. Vi förpassades till skinnsofforna igen. Mamma diskade. 

Sedan åkte gästerna hem. 

Kommentera

