151

Jag har jobbat i två och en halv vecka och det känns som en avgrund att inte vara hemma med Bearnaise och att jag aldrig mer ska vara hemma med Bearnaise även om jag slutade själva föräldraledigheten i maj. 

Annars gillar jag jobbet. Apropå en fråga i Peppes blogg. Men jag har de senaste åren blivit väldigt mycket mer fritids-vurmare – jag älskar att vara ledig och göra vad jag vill och sova länge (alltså, det där sista är förstås vad det är med en ett och ett halvt-åring, men jag sover ändå minst en timme längre med honom än när jag jobbar). Om medborgarlön infördes skulle jag leva mer sparsamt och vara hemma flera dagar i veckan. Jag sitter på en enormt hög häst och tycker att jag har fattat något som jobb-vurmade inte har. Viss söndagsångest har jag förstås eftersom söndag kväll innebär att min obegränsade ledighet ska ta slut men jag kan tänka mig få jobb som jag hellre skulle göra. Jag är alltså lärare i skolans yngre år. Mitt jobb är ganska ansträngande såväl fysiskt som psykiskt, kanske mest psykiskt förstås. Jag blir arg och jag blir glad och ibland känns det som att mitt huvud ska snurra iväg från halsen. Men när poletten trillar ner och en elev plötsligt förstår någonting är det en bättre känsla än resultatet i den årliga lönerevisionen oavsett antalet nollor. Plus: jag älskar att höra berättelser om människor. Och 7-åringar berättar mycket. Om sig själva, sina syskon och inte minst om sina föräldrar. Just nu finns det inget jobb som jag hellre skulle göra. Och jag vill alltså inte vara hemmafru. För 26 små personer på mitt jobb gör jag en enorm skillnad. Sedan kommer jag hem till mina favoritpersoner och det är viktigast i världen. 

Kommentera

