144.

På min högstadieskola fanns det en tradition på den tiden som jag slutade nian. Jag tror att det var 1995. Dels åkte man höskrinda genom stan (samma dag som jag slutade nian tog en kille ett äldre par som gisslan på andra sidan järnvägen vilket ledde till att det var en massa poliser och reportrar överallt och vi fick åka höskrinda en väldigt begränsad bit), dels köpte man en stråhatt och satte sidenband runt brättet. På banden skrev kompisar och lärare. Det här gjorde man ett par veckor innan man slutade nian pga logistik. 

Det är klart att det var roligt att vänner skrev gulliga saker åt en på hatten men man var ju äldst på skolan så de riktigt spännande texterna uteblev, alltså de från KILLARNA I NIAN™. Jag blir helt varm när jag läser klasskompisarnas interna skämt. Särskilt killarnas. 

Per G skrev att han skulle kunna tänka sig att snyta sig i handen utanför mitt hus med anledning av att Elias D som jag var så kär i gjorde det en gång när han var ute och sprang. Vad menar du Per? Ville jag fråga. Men vågade inte. 

Elias D har kört ihjäl sig. Han finns inte. Är inte det märkligt? Han gick i klassen under min från år 2 och jag blev kär i honom i kanske nian och sedan dog han för kanske femton år sen. Ibland tänker jag att det inte är sant, men det är det. 

Lars som kallades Musse-Lasse för att vi hade honom i musik skrev så här på min hatt: Vad fint du sjunger! Fortsätt med det. Om ni visste vad det har gjort för min självbild! Jag är än idag övertygad om att om typ Max Martin eller Robin hörde mig skulle de bara Omg! Omg! Får jag skriva en låt åt dig? Jag tror att det är viktigt att säga till ungar att de sjunger fint, för jag är på riktigt övertygad om att alla gör det. Det är som med de där selfiesarna: om man tar många selfies tror man alltså att man är snyggare än vad man är och vad gör det för skada och om man får höra att man sjunger bra tror man att man gör det och VAD FÖR SKADA GÖR DET? 

Kommentera

