141.

När vi såg Buffy brukade jag gå in på imdb och läsa vad som skulle hända. Jag klarade inte av att se. Blev så himla nervös. Det här upprörde många. Många avskyr spoilers så mycket att de tom avskyr att man spoilar för sig själv. 

Okapin sa: Men det kan ju inte vara lika spännande för dig.

Jag säger: kanske inte lika på en skala över spänning, men 1. Det kan fortfarande vara spännande 2. Det kan vara spännande men inte lika i betydelsen på samma sätt. 3. Jag kanske inte är en sådan överraskningsjunkien att hela spänningen är borta om överraskningsmomentet försvinner.

Kalla mig passivt aggressiv som resonerar med en person som inte läser. Paus.

Igår såg jag och Okapin klart senaste säsongen av OINTB och det var en grej som jag inte mindes från säsongen innan den här säsongen så jag hittade en rätt utförlig wiki och läste på. Ramlade vidare mellan sidorna och fick en spoiler. Det gjorde inget. Jag menar det: det gjorde absolut ingenting. 

Däremot läste jag om serie A på blogg B innan jag såg serie A. Det händer något fruktansvärt, stod det. Alltså: där har vi en kommentar som jag tycker är vidrigare än att spoila hela filmen med mördare och twist. Hela serie A satt jag och funderade på om just det där var det fruktansvärda. Eller det där? Eller det där kanske? Det påverkade hela upplevelsen. 

Spoila ordentligt eller spoila inte alls. Där har vi ett väggord! 

Kommentera

