138.

Jag lyssnade på det senaste avsnittet av En varg söker sin podd eftersom det diskuterades i min podd-grupp pga CRFN sa korkade saker om fettaktivism.

Att vara fet kan innebära att du istället för att få en cancerdiagnos diagnostiseras med fetma. Att tro att fettaktivism handlar om att klä sig i tajts trots att man har ett BMI på 35 är så jävla dumt. Att vara fettaktivist kan förvisso vara att vilja kunna köpa vettiga jeans i storlek 46 i en H&M-butik och inte vara hänvisad till hm.se. Att vara fettaktivist kan också vara att klä sig i de där jävla tajtsen punkt.

CRFN menar att det är att gå patriarkatets ärenden att vara tjock och nöjd. Det är en knut. Och det stämmer inte, för det verkliga mindfucket för patriarkatet är att inte bry sig alls om sin kropp. CRFN har några level kvar innan hon kan tänka den tanken. 

CRFN vill vara sårbar och det mest sårbara hon kan tänka sig är att vara missnöjd över sin tjocka kropp. Jag tycker att visst kan det ses som sårbart men som jag redan skrivit om på Laskask är det mest tabu-belagda man kan ägna sig åt att banta. Man kan banta men kan inte kalla det för det. Istället ska man äta alla möjliga dieter för att kunna komma i en speciell klänning som man inte haft sedan 2006 eller 2015 eller så ska man träna jag tränar bara för att må bra. Jag menar inte att människor inte mår superbra av att röra sin kropp, men många människor sätter likamedstecken mellan att gå ner ett par kilo i vikt och må bra. Förlåt, jag har ingen statistik på det. Det är evidensbaserat. Min tes är kort sagt att bantare är ett ganska sällsynt sällskap just nu och att det är inte så coolt att säga att man hoppar över dressingen för att man bantar, för banta är benvärmare och permanentat hår. Så: bli en bantare! Det är sårbart och du kanske slipper känslan av att känna dig tjock. 

Om inte fettaktivisterna har gjort någonting för dig, kanske de kan komma att göra någonting för din dotter. *hoppas*

Kommentera

