133.

Förut hade vi en lista. Vi började med listan för att jag upplevde att jag gjorde ”allt” hemma. Nu fick man poäng om man gjorde saker. Till exempel kunde en dammsugning ge 3 poäng och om jag betalde gemensamma räkningar fick jag 1 poäng. Den som hade flest poäng fick inget pris men eftersom jag var övertygad om att jag gjorde mest var min vinst att bevisa att jag hade rätt och Okapins att visa att jag hade fel. Det dög som motivation. Jag ledde länge med minst 10 poäng och det kändes lite tröstlöst men så började Okapin att göra dyra grejer, såsom att dammsuga, så han kom ikapp mig och då fick jag skärpa ihop mig och börja plocka ur diskmaskinen på daglig basis.

Jag tror att en del kan tycka väldigt illa om den här listan såsom man kan tycka illa om millimeterrättvisa men det var ett ganska bra sätt att prata om det enda vi grälar om hemma. Jag kunde säga nu har jag skrivit 20 julkort, hur många poäng får jag för det? Då kunde Okapin säga att han inte tyckte att jag skulle få några poäng för att han tyckte att julkort var onödigt och detta kunde vi sedan diskutera. Ofta slutade det med att jag fick en poäng eller två eftersom det faktiskt gagnade Okapin att skicka ett julkort åt sina  bröder. 

Jag tycker att det hade varit jobbigt om Okapin suttit bredvid mig och gjort samma grejer som jag gjorde hela tiden, men att samla poäng var ett bra sätt att visa att vi faktiskt gjorde grejer båda två för det som var vårt gemensamma. Även om vi gjorde olika. 

Obs! Jag fick inga poäng för att jag noterade var Okapins nycklar låg när han inte hittade dem.

1. Vi slutade med listan precis när Bearnaise föddes för då rådde det undantagstillstånd. Jag funderar på om vi borde börja igen. Okapin dammsuger och diskar. Jag tvättar. Och projektleder. 

2. Om du vill testa listan rekommenderar jag det verkligen. Om din partner är skeptisk kanske det beror på att hen är lite nervös för vad listan ska visa. Annars kan man ju bokföra det man gör under en månad. Men man måste vara överens om att det är jobbigare att byta lakan i sängen än att plocka in frukosten i diskmaskinen (eller om man tycker tvärtom) så att det ena är en dyr grej att göra.  

Kommentera

