130.

Jag skrev häromdagen om att jag blir stressad av att bli bjuden på kalas. Det låter otacksamt. Bjud mig gärna! Men hur kommer det sig att jag känner mig så himla tråkig för att jag tackar nej till fest och dricker så lite alkohol?

Jag känner igen mig jättemycket i det Peppe skrev om här. Hon vill inte vara full. Inte jag heller. Jag funderar på om det har med kontroll att göra för mig? Att jag har blivit värre med kontrollbehovet? Men ännu mer vill jag inte vara bakfull. Jag vill inte vara bakfull med bearnaise för  jag orkar inte och jag vill inte vara bakfull utan Bearnaise för det känns lite som slöseri med allt jag vill hinna då. Sova om inte annat. Sover dåligt bakfull. Hatar att må dåligt, varför ska jag göra så mot mig?

Jag drack rosevin en lunch när vi firade av pensionärer. Ett glas. Det var varmt ute och jag dricker pyttelite nu för tiden, vet inte hur mycket jag skulle klara innan jag började sluddra mitt på dan med nya kollegor. Delar en 2.8:a med Okapin nästan varje kväll. Vi köpte tre halvflaskor rosé och prosecco häromdagen. Helt lagom. Blev nästan yr av min halva halvflaska när vi smakade den första.

Jag är ingen finsmakare. Älskar våra delade folköl, ett glas rosevin ur immigt glas, en ljummen whiskey sour på Jack Daniels – som vi glömt bort flera kvällar i rad men äntligen blandat till. 

Terriern fick veta om min graviditet i vecka 7 för jag ville inte ha öl till maten och då frågade hon om jag var gravid. Kanske, sa jag. Hon är en av de få människor som kommer undan med att fråga om jag är gravid, men så är det, som Peppe skriver: sjuk, gravid eller bilist. Annars dricker man och är tyst. 

När jag var liten drack pappa oftare än mamma även om pappa helst inte drack ensam så han drack så himla sällan. Kanske kommer det bli så hemma i vår familj också. Bearnaise är så himla liten än så länge och har aldrig träffat någon som är full. Kommer han ens dricka sprit när han är tonåring? Kommer han att knarka istället? Kommer jag någonsin att vara full och därmed bakfull igen? Hoppas inte. 

Tanken slog mig förresten att för mig är det fantastiskt att starksprit inte säljs på Ica (eller Mathem då). Jag är för lat för att åka till Vällingby och gå på syllet.  Därför dricker jag alkohol i sjok. Som nu: tre delade halvflaskor på en vecka, för vi gick förbi systemet i Bromma Blocks. Dröjer väl till jul eller så till nästa gång. 

Kommentera

