128.

Jag har blivit glad igen.

Jag tycker att mitt jobb som lärare är kul. Jag går omkring och tycker att det är viktigt. Jag har inga planer på att säga upp mig igen. När jag sagt upp mig från skolan och när jag så småningom sade upp mig från förlagsvärlden och började jobba som lärare igen slutade jag gnissla tänder och jag behövde ingen bettskena mer (jag hade av olika anledningar inte skaffat mig någon trots att jag bet ihop så hårt de där åren att mina kindtänder är helt släta). 

Men! Det där om att bli hjärnskadad är ju tyvärr sant. Man blir det om man blir utbränd. Hjärnan blir extremt stress-känslig och vissa skador kan inte läka. Man blir paj för evigt. Jag säger det varenda läsår till min syster när hon säger att hon har så mycket att göra på jobbet men inte backar utan stannar uppe några timmar längre, jobbar några fler timmar på helgerna. Det är inte värt det.

Jag märker det på min hjärna. Jag kan se en klar brytpunkt 2010 hur jag var då och hur jag är nu. Jag har visserligen blivit äldre, men min hjärna är svedd, osar bränt, fungerar sämre. Jag tackar nej till nästan allt. Jag blir stressad av att få två middagsinbjudningar samma dag. Samma vecka. Samma år. Jag undviker vissa restauranger som är för högljudda. Jag undviker barer. En aktivitet är tillräckligt för mig på en dag (särskilt sedan jag fick barn). Min bästa vän frågade mig om jag ville bada med henne en eftermiddag och sen äta middag med en annan vän. Nej. Klarar det inte. Blir helt stressad av tanken. 

Man kan förstås bli deppig av det, av den jag är nu, men jag gör exakt det jag mår bra av och det enda tråkiga är att tacka nej. Jag mår jättebra av att bo nära skogen och att vara i den. Jag mår bra av att ta ett eftermiddagsdopp i flip-flops. Jag har ägnat ett helt år åt att tänka jättemycket. Då mådde jag bra.

Kommentera

