126. 

Jag har aldrig behövt stå upp för jämställdhet. 

Så sa en man i en podd som heter Geniförklarat. Det är intressant och också lite provocerande. 

Det är intressant att många män tror att feminism och jämställdhet är en kvinnofråga. Som tror att de inte själva borde stå på feminismens barrikader. Som inte förstår att feminismen också handlar om mansrollen. Herregud vilket jävla samhälle min son ska växa upp i. Han förväntas inte ta något ansvar alls. Varken för sin sexualitet eller för sina barn eller för sin karriär. Manskvoteringen är utbredd och ändå talar man om kvotering som att det 1. Vore något nytt och 2. Något som bara rör kvinnor. 

Det är inte vad jag ser. 

Och jämställdhet har väl ingenting med ordet hen att göra? Jag förstår inte vad ordet hen har med jämställdhet att göra. Däremot är det ett jätteanvändbart ord och ett nödvändigt pronomen. 

Maja och Christina från Geniförklarat har gjort en egen podd som heter Äckligt. Jag gillar dem. Jag gillar jättemånga av deras säg. Äckligt finns bara i ett enda avsnitt hittills. Jag lyssnar tills jag tröttnar. 

Kommentera

