123.

Den nya lägenheten ligger precis vid ett naturreservat. Om jag skulle spotta från balkongen, skulle jag spotta ner i naturreservatet. Nu är jag inte en person som spottar, men… 

70 meter från balkongen ligger Mälaren. Man ser inte Mälaren för det är granar i vägen, men granarna skyddar oss från skräniga badgäster precis vid balkongen. Granarna skyddar oss också från lite sol. 

Om man går några hundra meter längs vattnet kommer man till en plats där man kan bada. Jag har en tvångstanke om att det ska ligga vassa saker där för det är ingen strand, men man kan bada i flip-flops. Vi har tre stränder inom en halvtimme från lägenheten. En skog där man inte hör biltrafiken (i Stockholm!). Ett träsk. Ett naturreservat till tjugo minuter bort. Kungens slott och den faktiskt mysiga parken runt. 

Jag saknar: ett kafé och en kiosk. Tunnelbanan går man till på en kvart och jag är ovan vid det, men i rusningstid kan man ta en buss till tunnelbanan var tionde minut och jag cyklar ju till mitt jobb så jag behöver egentligen inte gnälla. 

Det är längre till stan härifrån. I Sundbyberg tog det 10 minuter.  Här 25!!! Plus promenaden till tunnelbanan. Det finns förortscentrum dit man kan gå, men det är många som är av den vansinniga åsikten att man ska hänga <<<innanför tullarna>>> om man nu bor i Stockholm. Jag kommer aldrig att bli riktigt vän med min stad. Men jag kan spotta i ett naturreservat, så jag har svårt att se hur det kan bli bättre. 

Kommentera

