116.

Jag brukar skriva inläggen kvällen innan eller kvällen innan-innan. Jag har varit spontan, men är det sällan. Så här glömmer jag inte. Det passar mig bra.

När jag var liten firade vi inte midsommar. Mamma och pappa var nämligen övertygade om att… Nej, jag skojade bara. De var inte övertygade om någonting särskilt, men vi åt inte ens sill. Vid något tillfälle dansade jag små grodorna kring någon stång – vi har kort på det – men oftast köpte vi en pizza (jag åt kött då, så alla i familjen åt alltid en med räkor, skinka och champinjoner – den har alltid olika namn på olika pizzerior) och åkte ut i skogen eller vid någon sjö och åt upp den. Valborg var samma tradition. Pizzan var inte helig. Det kunde lika gärna vara kycklingsallad med Rhode Island-dressing. 

Ett år firade Okapin och jag midsommar med Terriern och hennes dåvarande man i Dalarna med hela hans släkt. Jag gjorde en kastrulldrink med för mycket vodka. På kvällen blev Terrierns man jättefull och lade sig på Okapin och frågade varför Okapin var så avståndstagande. Vi pratar om den händelsen ibland, men det är kanske sju-åtta år sen nu. Okapin himlar med ögonen när vi pratar om den midsommarn. Jag minns regn.

När jag jobbade på kollo var vi uppe nästan hela natten. Kollo-gården låg precis vid Mälaren och vi hade en egen brygga och midsommar var kanske första festen eller möjligen andra den sommaren. Där gjorde vi de första kastrulldrinkarna i brist på till exempel bål-skålar.  Jag minns stora kastruller med färskpotatis samt dimma.

Min bästa midsommar firades vid vattentornet i Sundbyberg. Mat, prat och fina människor. Ingen stång, ingen sill, ingen vodka. Jag minns kyla mot nakna ben.

Kommentera

