114.

Nostalgifabriken skrev om Grinda. Hanna skrev om utflykter och jag tycker att Grinda är värt. När Nostalgifabriken var på Grinda värdshus, var skrikiga barn där, men jag är en vän av matsäck. Man kan göra de här fyllda bröden till exempel. Köp en kul termos!

En gång åkte jag och Okapin ut till Grinda en varm sommardag. Vattnet var skitkallt och det var svårt att komma i. Någon hade slängt i en engångsgrill. På vägen hem var kön till båten så lång att barnet bakom mig hann bli farfar innan vi kom på. Men det kan vara värt det.

Ännu bättre är Finnhamn. Det är långt ut. Det tog nog fyra timmar att åka dit när vi åkte dit i april. Det är inte kargt där som i Göteborgs skärgård (jag älskar kargt) utan frodigt, ormigt och TBE-igt, men jag trivs där. Vi hyrde stugor där i semesterbyn med mina föräldrar ett år. Det var väldigt enkla stugor och pappa vaknade mitt i natten och drömde mardrömmar. Okapin och jag hade inte ens varit ihop ett år. 

Vi tog revansch och bodde i stugorna precis vid vandrarhemmen. Betalade för frukost och den var värd. Jag är ingen frukostmänniska (klart överskatt! Vet ni vad som mer är överskattat? GRILLAT!!!).

I samma stugor bodde Okapin och jag en annan gång när vi var där bara han och jag. Det var april och isen hade inte gått upp än. Vi gick omkring i fleece och senare läste jag om pyttesmå platsartiklar som släpper när man tvättar fleeceplagg, så det blev en deppfest. 

Om inte båtresan till Finnhamn vore så lång skulle jag ta med Bearnaise ut i sommar, men nu? Orka! Jag gör bara bekväma grejer.  

Kommentera

