104.

Vad ville du bli när du var liten?

Författare.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Författare.

Gick du någon nishad gymnasielinje?

Nej, jag läste sam-sam och strök längs väggarna och spionerade på killar som jag var dödligt förälskad i men inte vågade tilltala. Aldrig heller hade tilltalat. 

Vad hade du för betyg?

17-18 av 20 kanske. Det är ju 18 år sedan studenten! 

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?

Jag älskade skolämnet svenska och tyckte att det var jätteroligt utom när vi bara läste August Strindberg. Jag tyckte mindre om fysik. 

Utbildade du dig efter gymnasiet

Ja, jag läste på lärarprogrammet i Gävle 1999-2002.

Vilket var ditt allra första jobb

Jag pussade en gubbe för en tia när jag var fem år. Jävla gubbe, tycker jag så här i efterhand. Jävla vuxna som tillät det. Men annars var mitt första jobb i en kvartersbutik när jag var femton. 

Vad har du mer haft för yrken?

Vårdbiträde på demensboende, vikarie på fritids, kollo för autistiska barn, lärare, volontärarbetare, förlagsperson och så har jag tjänat pengar på att skriva och prata om böcker. 

När hamnade du i den banan du är i idag?

Jag ville ju bli författare eller åtminstone journalist, men jag kom inte in på de skrivarutbildningar jag sökt, däremot på lärarutbildningen så jag pluggade till lärare. 

När visste du att du var på rätt väg?

När jag sagt upp mig som lärare, jobbat två år på förlag och kom tillbaka till skolans värld på heltid.

Vad brukar du får höra att du är bra på i ditt jobb?

Jag ser alla barn. Jag har höga förväntningar. Jag är lugn och tydlig. 

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?

Jag är en starter. Jag är bekväm.

Tre saker du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb:

Att jag har lagt ner så himla mycket tid att ge nyanlända barn och barn med svenska som andraspråk en bra utbildning.

Att jag vågade säga upp mig från en fast anställning i en enorm förvaltning (Stockholms utbildningsförvaltning) för att driva ett litet förlag med tre andra kvinnor varav en hade erfarenhet av att göra det. 

Att jag inte har någon prestige i kroppen så att jag kom tillbaka till läraryrket när jag inte kunde försörja mig på förlaget.  

Kommentera

