102.

Det som jag tyckte om med att vara gravid var att jag var aldrig ensam. Jag låg i soffan efter jobbet och väntade på att Okapin skulle sluta för han hade dels längre resväg och dels längre arbetsdagar. Men jag var inte ensam. 

Jag älskade att känna Bearnaise. Eftersom Bearnaise föddes i vecka 36 var jag aldrig supermegagravid och jag vaknade inte på nätterna av hans sparkar. Jag tror att jag ska vara tacksam över det.

En gång sa Okapin att han känt Bearnaise när Okapin höll om mig när jag sov. Det tycker jag var fint. De två. 

När jag var på jobbet och kände Bearnaise var det som att jag hade en hemlighet. Jag hade ju det. Ingen annan kände ju vad jag kände. När jag satt på möten och mina kollegor bara grälade sparkade Bearnaise och jag strök över magen och det var som ett eget rum. Ingen annan kom in där för de visste inte att jag var i det rummet. 

Ibland när jag badade såg jag Bearnaise röra sig innanför magen. Ingenting i världen skulle kunna göra mig lika imponerad som jag blev av att se mitt barn genom magen. Eftersom jag har en hjärtformad livmoder låg Bearnaise bara på min vänstra sida. Jag kände honom där. Ibland sparkade han mot mig när jag kände honom. På höger sida kändes ingenting.

Jag saknar att stryka mig över magen. Det var en superlugnande gest som jag gjorde för att liksom lugna och vara mysig mot Bearnaise men det var eventuellt jag som blev mest lugn. Jag borde stryka mig över magen nu men det är en rörelse som är så intimt förknippas med att vara gravid. 

Jag saknar Bearnaise i magen ibland men han är förstås 120 gånger bättre utanför. Han fattar tag i min lugg och drar mitt huvud till sig. Hans mun är vidöppen och han placerar den mot min panna. Det är kärlek. 

Kommentera

