95.

Även vettiga människor har svårt att låta bli att tala om hälsa när de pratar om fetma eller övervikt. Jag förnekar inte sambandet mellan fetma och ohälsa, men låt mig utmana er genom att det inte är ett likhetstecknet däremellan. 

Och ställ er inför den avgrundsdjupa provokationen att alla inte ens vill vara hälsosamma. 

Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till fetas sjukvård, skrev någon på  Somliga feta kvinnors instagram. Tyvärr får man inte välja så. Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att subventionera flygbränsle eller RUT-avdrag, men jag är villig att betala för allas okränkbara rätt till sjukvård. 

Att arbeta 80 timmar i veckan, stå på randen till utbrändhet men att trivas  är inte ens provocerande medan en vikt på 120 kilo och en axelryckning till dieter får främlingar att ge oönskade hälsoråd och meddela att din sjukvård betalar jag inte för! När man inte ens är sjuk. 

Kommentera

