91.

Jag funderar ibland på hur Okapin:

– gäspar

– kräks

– nyser

jag minns att jag en gång läste en intervju med Cameron Diaz. Hon var väldigt förkyld och hennes super-femininitet beskrevs i och med hur hon nös. Försiktigt. Tyst. Förtjusande.

Jag har sagt åt Okapin att jag avskyr när han gäspar stort och pratar samtidigt. Dels hör jag inte vad han säger. Dels får jag hans morgonandedräkt i ansiktet. Han blev kränkt.

Jag hörde honom och Bearnaise i köket en morgon. Okapin gäspade mycket högljutt och då funderade jag på hur få kvinnor jag känner som gäspar så ogenerat (han var hemma, han kan väl få gäspa hur högt han vill). Jag tycker att högljudda gäspningar är en form av man spreading.

Jag påstår inte att jag spyr tyst men inte låter jag som att en demon drivs ur min kropp. 

Och nysningarna? Som ett rytande. Pappa nyser likadant. Jag nyser som en mus. Kan inte ens nysa högljutt. 

Jag tycker inte att man behöver smeta sina gäspningar i andras ansikten men jag tycker inte heller att man måste kväva varenda nysning eller kräkas snyggt… Jag föredrar dock att mina medmänniskor behärskar sina gäspningar, uppkastningar eller nysningar hundra dar i veckan. Neat är mitt ledord.

7 responses to “91.

  1. Åh men JA!
    Lägger till en; gubbsnytningar (kallar jag det). Då det riktigt trumpetar. Fattar inte det där…

  2. När jag kräks hör hela kvarteret det. Det är väl inget man kan dämpa? Och jag gäspar så min man skrattar åt mig och nyser gör jag mycket högljutt cirka tjugo gånger om dan, det är ärftligt. Har aldrig haft en tanke på att försöka hålla igen på nåt av det. Varför? Fast jag trumpetar inte när jag snyter mig. Det är töntigt. 😀
    Sivan

  3. har också svårt för folk som gäspar och nyser högljutt, även snyter sig högt så som Malin skriver ovan. men särskilt svårt för gäspningar – folk på mitt jobb gäspar jättestort och ljudligt och då smittar det ju av sig. som om de har ensamrätt på att vara trötta! hpmf.

  4. Alltså jag har hela livet försökt nysa och snyta mig mindre ljudligt. Det går ju inte? Hur gör man?

    • Jag borde spela in Okapin kräkas, nysa, gäspa så att ni liksom får mina preferenser så att vi är överens om vad som är ljudligt i sammanhanget. Jag har aldrig hört någon nysa högre än Okapin eller min pappa.

Kommentera

