88.

Jag tyckte mycket om min barnmorska. Ibland sa hon lite för halvknepiga saker för att jag skulle famna henne helt oreflekterat, men hon fick mig att känna mig ompysslad. Hon var påläst när jag kom, visste vad vi pratat om sist, ringde och kollade. I kontrast till en miljard olika sköterskor och läkare som jag träffade i samband med graviditeten och under Bearnaises första månader var hon en av få som jag kände verkligt förtroende för. 

På återbesöket efter Bearnaises födelse sa hon att det syntes att Bearnaise var prematur och det var eventuellt ett minus för henne, men hon frågade också vem jag skulle rädda i en brand: Okapin eller Bearnaise och menade att alla mammor inte svarade barnet direkt. Hon verkade mena att alla skulle komma att svara barnet.

Eftersom Okapin var med tvekade jag lite för att mitt självklara val inte skulle såra honom och det tolkade barnmorskan som att jag inte visste vem av dem jag skulle välja men det är väl klart jag skulle välja Bearnaise. Jag blir arg på Okapin när han tvekar. Kärleken jag känner för min unge liknar inget annat. Från första stund kände jag dessutom en sådan enorm beskyddarinstinkt att den nästan är som en extra kroppsdel. När Okapin inte gick direkt till Bearnaise på morgonarna när vi låg på BB (bearnaise låg på neo på våningen under) utan ville stanna med sin sjuka flickvän med galopperande järnbrist sade jag till honom mycket allvarligt, envist, utan diskussion: gå, gå, gå! När Okapin irrade till sin febriga nysnittade flickvän på uppvaket ylade jag vad gör du här?! Gå till vår son!!! Jag skulle dö om jag skulle behöva välja mellan Okapin och Bearnaise men skulle jag bara kunna rädda en skulle jag välja han som jag haft i min mage. 

Jag har sagt det till Okapin senare: att om det stod mellan Bearnaise och honom vore Okapin rökt. Jag tror inte att han förstår hur mycket allvar jag menar, men jag hoppas att han förstår att jag kan älska honom helt vansinnigt mycket utan att rädda honom ur en brand.

Kommentera

