84.

Om man är en tjock person som har promenerat 1-2 mil om dagen i  åtta månader och fortfarande är tjock blir bekanta förvånade. De tror att man kanske lever på gräddiga tårtor, chips, cheddarpizza.

Alla som motionerar gör det inte för att gå ner i vikt. En del gör det bara för att deras bebis inte sover annars, för att de tycker om att promenera i skogen eller för att de tror att det är bra för hälsan (som fettfobiker älskar att använda som argument mot att skambelägga vissa utseenden – som om hälsosam ens är någonting som alla vill vara – jag understryker dock att jag verkligen tror att det är hälsosamt att låta hjärtat pumpa runt blodet i kroppen ibland). 

 Jag har en mycket bra kondition. Jag orkar bära min son långt och länge, skjuta hans vagn uppför steniga backar, dansa med honom till svängig soul. Jag lägger ner oerhört mycket tid på att inte se min kropp som ett renoveringsobjekt och jag vore mer ohälsosam om jag faktiskt bantade än om jag lever som jag gör nu. 

Jag kan inte tänka mig något värre än att leva ett liv där jag inte får äta cheddarpizza. Om anledningen är att jag ska vara normativt snygg. Jag var normativt snygg en gång. Det var lika delar roligt som jobbigt. Jag fick inte vara i fred. Främlingar kallade mig stumpan. Lade sina händer på min kropp. Jag kunde köpa vilka kläder jag ville dock. Fast på en del kedjor var tom XS lite stort. Jag har aldrig ätit cheddarpizza. Inte förrän nu har jag tänkt att det fanns. Trikå är en vän.  

4 responses to “84.

  1. Men vad detta är sant. Jag är lika tjock som innan jag började springa och det gör folk besvikna.

  2. Älskar hur du skriver, är alldeles för dålig på att säga det men så är det, njuter av varenda inlägg i din alldeles egna särskilda stil.

Kommentera

