82.


För två år sedan tåg- och bussluffade jag tillsammans med mina föräldrar och Okapin från Ho Chi Minh staden i söder till Hanoi i norr, alltså genom nästan hela Vietnam. Innan dess hade mina föräldrar flugit till Grekland på en charterresa. Det var allt. De hade inte flugit mer. Nu skulle jag flyga till Kambodja och arbeta med min organisation som stöttar lärare i utvecklingsländer och mamma och pappa ville ta chansen att följa med. Det blev inget av det arbetet den sommaren så vi sneglade åt Vietnam istället.

Jag läste massor innan. Hittade massor av nationalparker. Läste på om hotell. Vi fick hjälp på hotellen att boka tåg- och bussresor och skjuts mellan olika ställen. Vi kunde boka guider på hotellen också. Vi åkte bil till Mekongfloden och från Ho Chi Minh-staden åkte vi nattbuss till Nha Trang vilket var helt märkligt, spännande, jag sov inte en blund. 

Vi åkte tåg från Nha Trang till Da Nang. Det tog nog 8-9 timmar och vi hade velat åka på natten men vi fick inte plats på nattåget utan fick åka på förmiddagen istället. Det kanske var bättre. Det var jättespännande. Vi såg mycket. Det var inte som i Kambodja där vi reste med luftkonditionerade turistbussar med wifi. I Vietnam reste vi med vietnamesisk medelklass som hade semester. Det var enkelt men rent. Oftast. På en tågresa delade jag lakan med den tidigare passageraren. Under hela resan i Vietnam såg jag bara kackerlackor en enda gång. Det var på järnvägsstationen i Nha Trang där de åt spyor.

Vi lyxade med hotell, guider och ibland privatchaufförer. Vi åkte bil mellan Hoi An och Hue över Hai Van-passet. Hotellet i Hue skickade en bil. Sådana resor fick vi betala en del för. Vi åkte bil från Ninh Binh till Halong Bay också. Den resan tog sju timmar och jag var kissnödig hela tiden. Halong Bay råkade vara tvärvarmt men var vackert och värt (båten luktade kiss och vegomaten var sådär men skitsamma). 

Att göra en sådan resa med mina föräldrar var 10 av 10. Vi planerar (minst) en resa till när Bearnaise är äldre. Jag rekommenderar föräldraresor varmt. 

Kommentera

