75.

På det första rutin-ultraljudet upptäcktes en skugga över läppen och det beslutades om ett nytt ultraljud. När Smultronet föddes var min syster och hennes man därför förberedda på att Smultronet hade en LKG; läpp-, käk- och gomspalt. Hur förberedda man nu kan vara. Han hade en spalt från munnen upp till ena näsborren och läppen liksom låg vikt under näsan. När han skrattade var hela ansiktet ett leende. 

Smultronets första operation var när han var 3-4 månader. Då stängde de spalten som man såg. Han fick ett helt nytt utseende. Han hade ett rör på varje arm för att inte peta sig i ansiktet. Han var fortfarande öppen inuti munnen, i gommen. Det irriterade mig att många sa att hans spalt ”bara var kosmetisk” eftersom LKG-spalt bla kan innebära svårigheter att tala, äta och höra. Smultronet har haft tusen tandställningar och gått hos en logoped sedan han lärde sig tala. Att amma var uteslutet. Smultronet kunde inte suga. Däremot är svenska kirurger otroligt skickliga på operationer, särskilt i Uppsala där Smultronet behandlats av proffesionella, lyhörda, gulliga läkare och sköterskor sedan han var nyfödd. 

Smultronet gjorde en operation till när han var två. Den gången hade han ont. Jag minns inte om han hade det när han var bebis. Tror inte. Hoppas inte. Sedan dess har han gjort två eller tre operationer. De har tagit ben från hans höft och satt i hans gom. Den gången var han så svullen i ansiktet att han såg ut som en hamster. Han hade ont i både munnen och höften och hemma från skolan i minst en månad. 

Nu är Smultronet 13 år och kommande operationer kommer med största sannolikhet att vara frivilliga. Den styrka som min syster och hennes man har visat fattade jag inte ens innan jag själv stod för risken att söva och operera min fyra månader gamla son. Och då har vi ändå gråtit, ältat och oroat. Men aldrig har min syster sagt Jag vill inte mer. Nu räcker det. Vi skiter i det här. 

Däremot har hon funderat på anledningar, gjorde hon något under graviditeten som orsakade spalten? Som om inte mammor känner nog med skuld. Och egentligen spelar det ingen roll. För det går inte att göra det ogjort och Smultronet verkar må bra, förklarar proffsigt och obrytt jämnårigas frågor om hans ärr ovanför överläppen, är den störste hjälten i min familj. 

Kommentera

