66.

Jag är överväldigad av skillnaden mellan  min förra arbetsplats och min nya (där jag bara har arbetat i tre dagar). Den förra ligger i ett område där ytterst få har akademisk bakgrund, nästan alla talar svenska som andraspråk (jag har haft 1-2/25 i mina klasser med svenska som förstaspråk) och på den sista skolan jag arbetade märktes väl de fattiga barn som Janne J hävdar att de inte finns. 

I den klass där jag ska undervisa i höst (på den nya skolan alltså) har en av eleverna köpt sovsäckar tillsammans med sin familj. Hon ska tälta. Tälta! En annan har ett landställe med utedass. Barnen refererar till Astrid Lindgren-filmer. Barnen har en vardag som påminner mycket om den vardag Bearnaise kommer att ha om sex år. Föräldrarna ser ut som mina kompisar. Barnen har kläder från Polarn och Pyret och Mini Rodini. Även om det förstås finns hyresrättsbarn på även den nya skolan (obs! Bearnaise är ett hyresrättsbarn). Jag tror dock att det är en bra mix. Önskar att man kunde bussa ungar mellan Tensta och Stocksund. 

Och jag är inte bara överväldigad, jag är också bedrövad över den här skillnaden. Jag är övertygad om att den kommer att märkas ännu mer om tjugo år när de här eleverna är vuxna, om inte… Men det är ett stort om. 

Kommentera

