61. 

De första dagarna efter att Bearnaise fötts var jag patient och kunde inte lämna avdelningen som jag ville. Då satt Okapin i timmar med Bearnaise på en liten kudde. Bearnaise hade gulsot men kunde sola hos Okapin. Jag låg på BB och väntade på att någon skulle komma in och berätta vad som sagts på ronden, ge mig medicin eller visa mig hur man handpumpar mjölk.

När jag kom ner till Neo fick jag trycka in en fyrsiffrig kod. De första dagarna hade jag den inte. Då ringde jag på. En gång öppnade ingen. Då grät jag och hatade sjukhuset. Men ingen såg det. Jag torkade tårarna på toaletten i foajén. När jag kom ut, fanns där någon som kunde öppna åt mig. Sedan gick jag in på avdelningen och till höger. Där, vid fönstret, var en grön fåtölj. Där satt Okapin med Bearnaise. Jag brukade få sitta med Bearnaise en stund då. 

De första dagarna var Okapin hos Bearnaise mycket mer än jag och hade det fortsatt hade jag kanske vant mig vid min roll som föräldern som fick uppdateringar om vårt barn av min partner och som han fick instruera hur jag skulle hålla.

Kommentera

