51.

När min mamma skulle föda min syster blev det ett akut kejsarsnitt.

Jag har alltid trott att det berodde på att navelsträngen låg runt halsen på min storasyster och att de snabbt behövde få ut henne.

Jag har även trott att det planerade kejsarsnittet där jag föddes var för att mamma var rädd och inte ville ha samma upplevelse som vid sin första förlossning.

Men när jag fått Bearnaise sa min moster att mamma var för trång och att det var därför hon fick göra kejsarsnitt. Det här med navelsträngen var ingenting hon ville höra talas om. Jag har inte frågat mamma vem som har rätt. Hur som helst: min moster sa att hon trodde att det var därför jag också måste göra kejsarsnitt. Det här var innan jag läste om hjärtformade livmödrar så jag lät min moster spekulera om hur trång jag var. 

Här måste jag inflika: så många historier jag hört efter att jag fått barn. Jag skulle vilja hävda att människan inte alls det är gjord för att få barn för fy fan vad folk får vara med om och jag själv är eventuellt för trång för att föda ut en unge? Hur hade jag gjort för tusen år sedan? Hade Bearnaise fått sitta fast på vägen ut tills vi båda dog? Hur hade jag gjort om jag fött på landsbygden i Kambodja istället? Hade vi klarat oss då?

Jag tänker att om jag överhuvudtaget ska överväga att skaffa fler barn ska jag gå till en doktor först och reda ut allt det här. Jag har läst att risken för missfall ökar om man har en hjärtformad livmoder. Risken för sena missfall kan också öka och det är så sorgligt så jag dör. Skulle jag ens våga? Å andra sidan: vad skönt det vore att gå igenom allt en gång till och veta att bebisen kanske skulle se ut som att den gått sju ronder i boxningsringen, men att det skulle rätta till sig. 

Det här med min hjärtformade livmoder har dock inget som helst att göra med att Okapin och jag förmodligen inte vill ha fler (biologiska) barn än det vi har. Tror jag. Jag och Okapin har dock aldrig pratat om just det när vi har pratat om syskon. 

Kommentera

