50.

Ibland tänker jag att jag curlar Okapin och jag blir helt less. Jag har till exempel tjatat på honom i mer än ett halvår att han skulle kolla lite hur han ville lägga upp sin föräldraledighet för nu planerade jag både min och hans och han köpte mitt förslag menså  här i efterhand hade det ju inte behövt vara jag som var hemma först (från att Bearnaise var 4 månader, innan dess var båda hemma) eftersom jag inte ammade, men eftersom jag ville och eftersom jag planerade var jag det. Och det har varit helt underbart förstås! 

Nu börjar Okapins föräldraledighet  om två veckor och jag sa: Du måste gå in och kolla! Jag kanske har räknat helt fel plus en massa blabla pga Okapin har minst tre arbetsgivare på ett år. Och då gjorde han det. Men det känns som att det alltid slutar med att någonting som jag fixar på min så kallade ”egentid” när jag kunde ligga med gurkskivor på ögonen och lyssna på valljud, fixar han just som vi ska sätta in en lasagne i ugnen och bada Bearnaise och jag lägger ihop lasagnen, ser till att Bearnaise inte slår ihjäl sig och hjälper honom att få iväg ansökningen. 

Min mamma är fenomenal på att curla pappa. Jag curlar på sin höjd min ettåring. Jag blir galen på allt mamma gör för pappa utan att han gör det tillbaka till henne (alltså, mamma sköter ju dessutom allt hushållsarbete – pappa är 40-talist och sladdbarn och sjukt dramatiskt, påpekar man hur lite hushållsarbete pappa gör hotas om att flytta till skogen) och Okapin är fantastisk, MEN det finns många saker som han inte skulle komma på tanken att göra för mig om jag inte gjort det för honom först och/eller eventuellt också bad honom göra det för mig. Ett exempel på det: messa honom till jobbet och fråga om ett paketnummer och rota fram hans pass för att hämta ut ett paket åt honom när jag ändå går, notera att hans schampo snart är slut och köpa nytt, köpa hem goda saker om jag är på galej och han och Bearnaise är hemma själva. 

Nej vet ni, jag curlar ju honom också. :-/ Han ber ju varken om schampo eller home alone-ostbågar. 

Men en sak som jag inte curlar det är sömnen. Jag släcker pliktskyldigt kl tio för att orka med en natt med ett par tröstningar och matningar (vi turas om, men båda vaknar) och jag är varje kväll förberedd på att Bearnaise kan vakna kl fem eller fyra! (Men han brukar vakna 6.30-7.30). Och jag skulle gärna vara vaken till klockan ett någon gång ibland men jag prioriterar sömn så himla mycket så jag tänker att vara vaken länge kan jag vara 2025. Och därför är jag inte så gullig att jag säger till Okapin på morgonen: Ligg kvar älskling! Men det gör å andra sidan inte han heller, så… 

(Plus att jag i ärlighetens namn inte vet vad jag eller Okapin skulle göra uppe till kl ett. Jag surfar enhörningsleggings och han fiskespön. Vi kan lika gärna sova.) 

2 responses to “50.

  1. Igenkänning. Jag har satt på ignore-knappen på sånt som inte påverkar mig: om schampot tar slut, om hans paket blir icke hämtat. Det är svårt i början men nu går det mkt per automatik faktiskt. Men alltså OBS: fattar att det inte är så lätt.

    • Jag lägger ner alldeles för mycket tid på att irritera mig över att han aldrig gör samma för mig, så jag borde sluta och lägga tiden på att googla fler enhörningsleggings och att skämma bort min son istället. Jag ska träna!

Kommentera

