49.

Innan Bearnaise var född sa jag att hen (vi tog inte reda på om det var en kille eller tjej men jag tror att kvinnan på ultraljudet försa sig… :-/ ) skulle sova i köket pga vi hade en liten lägenhet och pga jag inte ville att han skulle bli störd av oss. 

Nu var det naturligtvis inte riktigt allvar plus att han inte fått plats i köket, heh! men han sov i vårt sovrum i en spjälsäng. Vi hade fått ett babynest av min kusin som han sov i. Från början lindade vi honom i filtar som vi lärt oss på neo, men efter några månader var han för stor för filtarna. Han sov i babynestet sjukt länge dock. De sista månaderna stack benen ut. 

Vi hade en jordglob tänd för att kunna se honom på natten och vi har fortfarande en nattlampa av samma anledning. De första nätterna halvsatte jag mig upp hela tiden och kollade på honom, försökte se att den lilla bröstkorgen höjdes och sänktes. Det kollar jag fortfarande på nätterna.

Efter några månader ställde vi spjälsängen precis bredvid vår säng. Det var som att vi inte fattat att man kunde det innan. Jag började lyfta över babynestet i vår 1,40-säng när han var orolig. Han blev märkbart lugnare. Efter ytterligare några månader sov han bredvid mig från början av natten och efter några månader till låg han mellan oss i babynestet. 

I vår nya lägenhet ligger han också mellan oss. Jag älskar att sova nära honom och han tycker om att lägga en hand på mig eller sin pappa och på morgonen sover hn och jag på samma huvudkudde. Jag skulle nog inte våga sova i samma säng som ett spädbarn pga så himla nojjig men att sova med Bearnaise är det bästa jag vet. 

Okapin brukar kunna kommentera vissa nätter och säga att de var extra dåliga men då handlar det ofta om att Baernaises sovit nära honom och stört honom. Bearnaise sover ungefär likadant varje natt. Han dricker mjölk på nätterna och det fick mig att nästan ljuga för vår barnmorska. Är det inte lite sjukt att många föräldrar känner att de inte kan vara ärliga på bvc? 

Jag hade väldigt många åsikter om barns nattsömn innan jag lärde känna mitt eget barn och nu vet jag att alla gör så gott de kan. I vår familj passar det bra att sova tillsammans. Både jag och Okapin tycker att det är superultramegamys. Okapin säger ofta att han älskar att gå och lägga sig och stoppar alltid Bearnaises lilla hand i sin när vi ska sova och jag tänker att vi är som en djurfamilj som kryper ihop i vårt gryt om natten även om jag vet att få djur gör så. Jag vet också att i många kulturer sover mamman tillsammans med barnet men det vore helt otänkbart att pappan också gjorde det. Jag vet ingen kultur där det är tvärtom. 

Kommentera

