48.

När bearnaise var en vecka gammal åkte vi hem från KS. Vi åkte taxi med en chaufför som jag tyckte åkte fort. Det gjorde han nog inte. Hemma var mamma och pappa. Mamma hade lagat mat till oss och gjort matlådor. 

Den här dagen var den första dagen som Bearnaise hade kläder på sig. Han hade grå byxor och en grå-och-vitrandig body med korta ärmar från Åhlens. Storlek 44. 

Sina första månader i livet hade Bearnaise  ont i magen. De första tre månaderna skrek han varje kväll i ett par timmar. En dag slutade han bara. Jag vet att det var jättejobbigt och stressande men jag minns det inte, som Okapin gör. En gång fick jag be Terriern åka hem för Bearnaise skrek så i rummet intill att jag såg i kors. Jag köpte trådlösa hörlurar för att kunna lyssna på poddar eller musik när han skrek men hann bara lyssna ett par gånger för sedan slutade ju han! 

Bearnaise kunde inte bajsa själv förrän han var kanske sju månader. Varannan eller var tredje dag brukade vi hjälpa honom med en pysventil. Sedan fick han laktulos i ett par månader och då bajsade han med hjälp av det. Sedan var det likadant som med magontet: en dag bajsade han utan att ha fått i sig laktulos och sen fortsatte han. 

Jag har aldrig pratat så mycket om bajs som under Bearnaises första år och jag har aldrig bekymrat mig så mycket om bajs som då. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle komma en dag då Bearnaise bajsade på egen hand då, men jag hade väl inte heller förställt mig att vi skulle få använda pysventilen på en 50-årig Bearnaise.

För er som inte vet vad en pysventil är så är det ett litet plaströr som man stoppar i rumpan på bebisen som leder ut pruttarna. På Bearnaise retade det ändtarmen också så att han kunde bajsa. 

Jäklar vad mycket grejer vi testade Bearnaises första halvår för att han skulle få mindre ont i magen och kunna bajsa: minifom-droppar, vattenbaserade d-droppar, skakad ersättning, rörd ersättning, tre olika slags ersättningar, osv osv osv. 

Vi var med i ett flaskmataforum på fb också och där gjorde de nästan inte annat än att diskutera barns bajs och bajsar-tips. Jag förstår om bajs tråkar er och från och med nu kommer jag inte berätta mer (om jag inte bestämmer mig för att berätta mer om mitt eget post graviditet, men jag tror inte). 

Nu bajsar Bearnaise 2-4 ggr om dagen vilket jag förstått är vansinnigt (eller är det för att Schmarros son är dubbelt så gammal?). 

2 responses to “48.

  1. Jag ÄLSKAR de här inläggen om förlossningen.

Kommentera

