45.

Sen fick vi åka hem. Samma läkare som först berättat om Bearnaises skalle kom och skrev ut oss. Jag hade trots allt fått ganska stort förtroende för henne  under veckan. Hon var lugn. När de röntgade Bearnaise för att se om skallen vuxit ihop såg de att han hade haft några små hjärnblödningar. Det var vita fläckar på MR-röntgen. Som blåmärken, sa en läkare ett par månader senare. Det är många som har bedyrat oss att läkarna är skyldiga att informera oss om de ser något sådant där, men om man skulle röntga alla barn som föddes på KS skulle man se liknande blödningar på var och varannan. Bebisar har en fantastisk förmåga att läka, sa en läkare.

En fysioterapeut på ALS har träffat bearnaise tre gånger och kollat att han utvecklas som han ska fysiskt. Det gör han. Om de där blödningarna har fått några konsekvenser vet vi inte. Det verkar inte så, men vi vet inte. Och det finns 100 000 saker att oroa sig för, så jag oroar mig inte för det. 

När jag var på inskrivningsmötet på MVC sa barnmorskan att nu skulle ett liv av oro börja och hon hade rätt. Jag oroar mig konstant för Bearnaise. Jag kollar att han andas, jag blir bekymrad när han inte äter, sover, bajsar. Det känns som att när jag kan lägga en oro bakom mig kommer det en ny. Jag är sådan. Jag kommer oroa mig över Bearnaise tills jag inte kan oroa mig mer. 

Vi hade en tuff start med supermycket oro. Men om det är någonting som Bearnaise är så är det under uppsikt och superundersökt. Läkarna på neo kallar honom och kollar honom med jämna mellanrum och även om jag tycker att det här med skallen var jättejobbigt och tradigt så behöver jag bara andas oro så skickar de mig till en expert som lugnar mig. Jag har förstått på andra föräldrar att man kan behöva tjata, stå på sig, strida. Det har inte vi behövt hittills och det är jag ändå tacksam över. 

Kommentera

