35.

Vi kom hem från antenatalen 3/4 och natten mot 8/4 fick jag värkar. Jag måste ha känt det lite på mig. Jag hetsläste ”Att föda utan rädsla” på kvällen (vi skulle på profylaxkurs 11-12/4!).

Jag sa ingenting till Okapin för jag visste ju inte hur det skulle kännas. Det här påminde om mensvärk. Men svagt. Sen sov jag hela natten och på morgonen gjorde det mer bestämt ont. Jag ringde förlossningen vid åtta och de bara: vänta! Vänta!

Vi packade det sista i bb-väskan och Okapin gick till systemet och köpte en liten flaska champagne för det var vi pepp på. Sen åt vi två hamburgare var och vi tittade på ”Jordskott”. Jag stod i dörren till sovrummet och stånkade. Jag vill ändå inte minnas att det gjorde så ont.

Jag var förberedd på PAIN! Så jag tänkte bara: När kommer det? När kommer det? 

Min Mvc-barnmorska ringde eftersom det hade varit påsk och jag hade ringt till henne och ställt in en föräldrakurs eller undersökning eller något och nu ville hon kolla hur allt var med vattenavgången. Hon sa att jag stönade värre än vanligt, ring och be att få komma in! Så då gjorde jag det.

Vid ett-tiden (alltså 13) kom vi in. Pvk i handen. Blä! Inget fan av sprutor. Jag kräktes. 

När doktorn kom in gjorde han en liten affär av kräkset. Frågade om vinterkräk, tog mig inte i hand och undersökte mig sedan hårdhänt. 3 centimeter på g, så vi fick ett förlossningsrum och en barnmorska och en undersköterska. Jag hade skrivit i ett förlossningsbrev att 1. Jag är inte förtjust i nålar. 2. Svårstucken i vänster arm. Envisas inte! 3. Vill ha lustgas och epidural. 4. Vill inte spricka (…). Fick jag en sådan där skjorta direkt? Kanske. Jag låg och småstönade och bm sa Om du tycker att det gör sådär ont nu, kanske du vill ha epidural för det är inget emot vad det kommer att göra sen! Med fransk brytning. Så visst: smacka på med epidural bara! Tyckte jag.

Det fick jag redan 15.30. Andades in lustgas och sköt rygg. (Eller är det svanka man ska göra?) Det gick hur som helst snabbt och lätt. 

Sedan var jag besatt av att ringa på en sköterska med jämna intervaller för att be om mer epidural. Vågade inte få ont. Gjorde det hela kvällen, hela natten. Lustgasen funkade också bra. Någon gång på natten visade en barnmorska hur man höjde dosen. Då behövde jag det verkligen så det var underbart. Som att slå sig när man är full. Jag var så jäkla lycklig precis då när lustgasen började funka igen. Jag längtar tillbaka till den lyckan ibland. 

Jag fick något dropp som skulle hjälpa till med öppningen, men vid ett uppföljningsmöte två månader senare sa en läkare att det inte var säkert att jag någonsin skulle ha öppnats helt. Det bara var så liksom. Bearnaise satt fast med huvudet! Det blev alltså kväll, nya människor och en bm-student som var högst 20 (obs! Ej rimligt) som viskade i mitt öra att jag inte skulle vara rädd och strök mig över pannan. 

På natten blev det lite mer action emellanåt när de tog prov på Bearnaises huvud och använde stort, kallt stålinstrument. Jag hade en hel del sladdar i mig, alltså i fiffi. Minns ej vad allt var till för. Mest av allt var Okapin och jag ensamma i rummet. Vårt team var i något angränsande rum och förlöste någon annan kvinna. Okapin masserade min rygg och vid ett tillfälle frågade jag Var det där din penis? Men det var det såklart inte. Det var hans hand. 

När morgonpasset presenterat sig och skulle gå på kom en läkare med grönt och blått hår och stack stålinstrumentet i min kropp. Min vilopuls mätte 140 och Bearnaises under 100 (den låg på 130-170 annars) så de var lite nervösa. Jag hade dock ganska hög feber.

Läkaren sa att det var dags för plan B: kejsarsnitt och då började jag gråta för mig själv och trodde att jag skulle dö.   

Kommentera

