32.

En sak som jag inte nämnde när jag skrev om min graviditet var att jag tydligen var lite inkontinent. 

Min barnmorska – som var underbar! – tjatade jättemycket om att knipa före och efter förlossning och det är verkligen super-viktigt! Av många anledningar. Inkontinens är en av dem.

Jag har glömt att inkontinens var ett problem under graviditeten, men när vattnet gick en månad för tidigt (BF var 3/5, vattnet gick 1/4) hade jag någon form av rejäl binda vet jag. 

Jag satt med en handfull elever och påskpysslade när det plötsligt kändes som att jag kissade på mig. Jag kunde göra noll åt det just då, så jag konstaterade det mest, tackade gudarna för bindan och tänkte att jag fick väl gå och kasta den på rasten. 

Sedan kom det mer. Helt utan ansträngning. Det kändes inte riktigt som att kissa på sig (!) men det var det enda jag kunde tänka mig. Det var efter lunch och jag hade druckit ett glas vatten och en kopp te. Det tänkte jag på som ett mantra. Så mycket var det väl inte.

Sen hade jag rast, det fortsatte rinna då och då. Jag tänkte tanken att det var vattnet som gått men det kändes läskigt så jag ignorerade tanken. Hade en svenska-lektion och två utvecklingssamtal. Fortfarande läckande som en kran, kanske en halv äggkopp i taget kändes det som.

Det var en dag kvar innan påsklovet och jag skulle bara jobba en vecka till efter lovet så jag hade rensat och burit hem mycket. Jag hade sinnesnärvaro att plock ihop det sista. Jag började ana att jag inte skulle jobba dagen efter. 

Nu hade det gått kanske tre timmar. Jag och min kollega tog sällskap på t-banan och när jag klev av i Sundbyberg där vi bodde då, ringde jag Okapin. Han svarade inte. Jag gick hem och lade en handduk i trosan. Sedan ringde jag förlossningen. De tyckte att jag skulle komma in.

När jag försäkrat Okapin om att det inte var ett aprilskämt tog han en taxi till KS från frihamnen där han jobbar. Jag fick vänta i en evighet på min taxi. Jag satt på en regnjacka för att inte blöta ner. Som jag minns det sa jag och taxichauffören inte ett ord till varandra. 

Jag tror inte att vi hade hunnit packa någon BB-väska, men jag hade med mig en tygkasse med typ iPaden och så fick jag ringa och säga till Mathem Jag skulle få en leverans ikväll, men jag åker och föder barn nu.

Det gjorde jag dock inte. 

Kommentera

