10.

Från Karin

Vilken är den varmaste respektive kallaste resan du gjort? 

Jag minns veckorna i Vietnam som nära nog konstant svettiga. Vi reste med buss, bil och tåg genom nästan hela Vietnam; mamma, pappa, Okapin och jag. 

 

 Kallast: späckhuggarsafari i Tysfjorden. Vi åkte gummibåt rakt ut i fjorden och det var jag som efter några timmar fick säga attjag  frös för mycket: ta mig hem!

  

Hur länge varade din längsta resa?
 I tre veckor var jag i Kambodja. Vi var i Phnom Penh, Sihanoukville och Siem Reap. I SR jobbade jag i en dryg vecka. I Vietnam var vi en dag kortare. 


Ett favoritresemål
– 

Jag älskar Skåne! Vi var där varje sommar när jag var liten och nu vilar det något nästan magiskt över namn som Kullaberg, Viken, Mölle. Älskar Malmö också. 

 

 

Vad är ditt favoritsätt att resa på?

  

Som jag nämnde, åkte vi tåg i Vietnam. Det var inte jättebilligt. Jag tror att vi betalade turistpriser, men det är fine med mig. Det var inte så många andra turister på tåget: i vår vagn var det bara vietnameser på semester. I vår kupé: två mammor som reste med sina barn. De bjöd oss på frukt! Stressande dock att inte kunna språket och inte riiiktigt veta var vi skulle gå av. Vi åkte tåg Nha Trang-Da Nang och Hue-Ninh Binh. Cirka 10 timmar per resa. Vi hade varsin bädd i luftkonditionerade kupéer. Hygienen var sådär, tror jag delade  täcke med personen som sov i slafen innan mig på ena resan…


Favoritland att resa i!

Sverige! Jag sätter en ära i att jag har rest runt så mycket i Sverige. Flög första gången när jag var 22. Innan dess kajkade vi runt i Sverige (och Norge). Jag har inte varit i Dalsland, men alla andra landskap. Eftersom farfar var från Dalsland måste jag ju resa dit vid tillfälle. 

I oktober förra året tog vi tåget till Sundsvall en helg, för ingen av oss hade varit där.

  
Plus: Sverige är fint!

Berätta om en resa som inte blev som du trodde.

  

Mamma och pappa hakade på oss när vi skulle till Kambodja för två år sedan (men det blev Vietnam). Jag trodde inte att resan inte skulle bli bra, men den blev hundra gånger bättre än jag förväntat mig. Mycket tack vare dem.


Vad är den turistigaste platsen du varit på?

  

Får nog säga Angkor Wat. 
Sova nu. Fortsätter en annan dag.

Kommentera

