Min take på det hela är att viktnedgång inte är lika med god hälsa. Viktnedgång kan vara ohälsa. Övervikt är provocerande nog inte alltid ett resultat av en ohälsosam livsstil. Ibland är det det. Men det finns massor av normalviktiga som lever mycket mer ohälsosamt än överviktiga och när det hela tiden talas om att övervikt är det enda resultatet av ohälsa missas de som är ohälsosamma men inte överviktiga. Om man nu bryr sig om hälsoperspektivet.

Det råder nära nog konsensus kring att en smal kropp är en naturlig kropp. Att en smal kropp är kroppen.

Att gå ner några kilo i vikt är inte att bli mer hälsosam. Däremot kan det vara en effekt om man utför hälsosamma handlingar, såsom motionerar eller äter av nutritionister godkända mängder mat.

Jag säger inte emot att en varierad kost och motion får maskinen som är kroppen att fungera bra, (men vad är ”bra”)? Det finns personer som äter en inte varierad kost och som av sig själva och andra, anses leva hälsosamt. Många av dessa personer äter en inte varierad kost som utesluter socker, kolhydrater, salt eller fett. Det finns personer som äter en inte varierad kost och som av sig själva (ibland) och andra (nästan alltid), anses leva ohälsosamt. Många av dessa personer äter en inte varierad kost som innehåller socker, kolhydrater, salt eller fett.

Det är inte fel att gå ner i vikt (vad är egentligen fel, om man inte skadar andra?), men jag funderar på av vilken anledning man vill gå ner i vikt och av vilken anledning man säger sig vilja gå ner i vikt. När man säger att man vill gå ner i vikt för att komma i sina kläder, handlar det då om estetik eller om ekonomi? Jag anser att det inte är kutym att erkänna att man vill gå ner i vikt för att man tycker att smala är snyggare, men att det är godkänt att vilja gå ner i vikt för att man tycker att tjock inte är lika snyggt.

På senare tid har jag förstås brytt mig om mitt utseende ibland, men jag har även rört mig runt i staden i otvättat hår, illasittande kläder och utan smink. Som kvinna har jag inte gjort mig till det minsta och jag har noterat att det är ett kamouflage. Som en extremt o-offentlig person rör jag mig obemärkt vid mejerihyllorna. Det kan vara spännande att ta ett steg bort andras blickar, att inte bli bedömd alls. Många kvinnor (framförallt kvinnor) har inte den möjligheten. Många har inte lyxen att kunna sola sig i blickarna från ingen alls.

Sedan ett par år har jag ett projekt som går ut på att istället för att vilja förändra mig, omfamna mig själv. Jag vågar inte smyga in önskemålet om hälsa i det här projektet, för det slår alltid över till estetik. Summan av att vilja förändra min kropp är ändå konstant oavsett dess form.

I sammanhanget kan vi även diskutera uttrycken undervikt, normalvikt, övervikt, men jag måste inte det just nu.

 

Kommentera

