Jag! Jag! Jag!

Jag var patient väldigt många dagar i april. Jag har aldrig legat på sjukhus förut. Jag har varit på akuten kanske en gång i mitt liv (jag var rädd för spöken under sängen – tog ett svanhopp ner i sängen och landade med pannan i byrån bredvid, jag var 7 eller 8 år och skojade sedan lillgammalt med min fröken om att jag blivit biten av en elefant *rodnar*). Jag passade på. Carpade diemet ur läkemedel, droppsade i varenda ven och bad om smärtlindring. När det kom in sjukvårdspersonal i rummet pratade vi bara om MIG. Hur mår du? Jag mådde faktiskt helt okej hela tiden, kanske inte i hjärtat, men fysiskt. Men man kunde ju dra upp någon liten svullenhet eller torrhet när personalen ändå frågade. De undersökte artigt. Jag har väldigt svårt att förhålla mig till att sjukvårdspersonalen är så ointresserad av mig nu. Vi träffar Bearnaises barnmorska ganska ofta, pga anledningar som jag kanske går in på en annan gång, och hon är väldigt cool och jag gillar henne, men småpratandet är inte riktigt hennes grej. Min vanliga barnmorska förhöll sig alltid väldigt imponerande till mitt egosvammel. Hon gav mig kanske en halvtimmes babblande, när jag fick dryfta minsta fundering och krämpa, medan hon tog blodtryck, kände på magen och kollade blodvärdet. Sedan gjorde hon tydligt att nu fick jag lov att gå och jag var helt nöjd med det även om behovet att prata om mig själv uppenbarligen var oändligt.

Om jag ska skryta helt blygsamt har jag blivit intervjuad vid ett flertal tillfällen. Det är samma grej där. Det sitter en person och fuckin’ antecknar vad jag säger. Det är en sådan egokick att man svimmar. Sedan kan man läsa det man skriver i text och då rodnar jag i 9 fall av 10, men den där intevjustunden: den gör det nog värt det.

Kommentera

