Onsdagen som blev annorlunda 

Vi har gjort påskkorgar av mjölkpaket. Igår gjorde jag korgar med fem elever. Plötsligt kändes det som att jag kissade på mig. Det gjorde inget just då, för jag hade som skydd. Sedan hade jag svenska och vi skrev instruktioner i en timme. Två utvecklingssamtal varav ett med tolk, det spelar ingen roll egentligen men jag var konstant medveten om att jag läckte, småprat med kollegan. Jag funderade på om två vattenglas och en kopp te vid lunchen verkligen kunde åstadkomma allt det här. Tunnelbana hem och i trappen från tunnelbanan började situationen kännas en smula absurd. När jag kom hem ringde jag förlossningen och de sa: Kom in. Jag fick vänta en evighet på taxi, sedan CTG, fem rör ur handryggen, urinprov, blodtryck, väntan. Ett missförstånd fick personalen att sammanbitet prata om havandeskapsförgiftning. Jag blev inlagd. Inga värkar, ingen havandeskapsförgiftning, men en skärtorsdag i en säng på KS. Prover, supergulliga barnsköterskor och Okapin nära hela tiden. I morgon får vi komma hem i väntan på att Bearnaise bestämmer sig för att komma ut eller åtminstone bli lite större (då har hen inget val längre, 13/4 sätter de igång oss – 3/5 var BF). Eller att jag blir sjuk. Men det vill vi inte. 

Det här är del 1 i en förlossningsberättelse som jag trodde skulle dröja minst en månad till. Ett påskägg, ett aprilskämt, läskigt, spännande. Tut tut. Nu kör vi.

2 responses to “Onsdagen som blev annorlunda 

  1. Oj! Spännande och läskigt på samma gång kan jag tänka mig?

Kommentera

