Okapin

4everfine frågade när Mazarinen blev en Okapi. Det ska jag svara på här eftersom jag inte har just något annat att skriva om.

Det här är det första inlägget där Okapi nämns i Lasken. Men då handlar det inte om Okapin utan om en okapi.

Saken är den att jag läste om att man hade sett en Okapi i Kenya i juni 2006. Det var en notis. Man trodde att djuret var utrotat, så därför var det tillräckligt stort för att Svenska Dagbladet skulle skriva om det. Jag hade aldrig hört talas om okapier innan det, så jag blev ganska imponerad. Ännu mer imponerad blev jag när jag upptäckte att mina skor som av en kosmisk slump var Adidas Okapi. Det är sant! Himla nätt bra sko, tyvärr är de svåra att hitta utan läder. Så här kände jag: först hade jag aldrig hört talas om okapier och sedan var de plötsligt överallt. Jag pratade en hel del om okapier den där första sommaren med Okapin.

15 april 2007 kallade jag Okapin för Okapin första gången i bloggen. Jag tror att Okapin slutade vara Mazarin hösten 2006 någon gång och sedan bloggade jag inte på hela vårvintern 2007, så då behövde jag inte benämna honom. När bloggtorkan var över hade Okapin gått från att vara ett bakverk till ett hovdjur.

Lycka är en okapi

Kommentera

