Hemma!

Jag är hemma! Jag somnade klockan åtta i går kväll när vi tittade på ”Apocalypse now” pga temasommar och sedan vaknade jag fem i morse. Jösses.

Men det var en helt fantastisk resa. Jag kommer nog att ha att göra med att smälta den till kanske december. Nu blir det bildbonanza.

1

Vår resa började i Ho Chi Minh-staden, men vi stannade inte där ens en timme utan att åkte ner till Mekongdeltat. Där tog vi bland annat en tur på Mekongfloden.

2

Från Cai Be vid Mekongfloden åkte vi taxi till Ho Chi Minh-staden och sedan nattbuss upp till Nha Trang. Alltså: man lyfter på hatten åt mina 65-åriga föräldrar som fixade den där vedervärdiga resan.

De första nätterna i Nha Trang bodde vi på ett rätt lyrrigt hotell och det blev lite charterstämning då. Vi hittade två mycket bra restauranger på Trip Advisor; Nha Hang Yen’s Restaurant och Lanterns Vietnamese Restaurant. Det var ingen maträtt som överträffade de curries som jag åt där. Sista natten bytte vi hotell eftersom vi blev kvar en extra natt för att kunna ta ett riktigt tidigt tåg.

3

Tåget till Da Nang tog nio timmar. Vi startade i gryningen och var framme på eftermiddagen. Okapin och jag delade kupé med två mammor och tre barn. Barnen var superfascinerade av oss och tittade med jämna mellanrum upp till våra britsar och sa ”Hello”. Soft sleeper-kupéer på vietnamesiska tåg har fyra britsar med en medeltjock, halvmjuk madrass. Vi fick nya lakan och täcken när vi klev ombord och tåget mellan Nha Trang och Da Nang var hyfsat rent även om toapapperet tog slut snabbt på toaletten (en vanlig sitttoalett, inget hål i golvet), men vi var förberedda och hade papper och våtservetter med oss! Mina föräldrar hade två britsar i kupén bredvid oss. För att få en egen kupé måste man nog vara ute i godare tid än vi var (men det är svårt – man måste nämligen köpa biljetterna på stationen man reser ifrån eller blanda in en resebyrå som tar ganska mycket betalt för tjänsten och vad det verkar inte skickar någon biljett trots betalning, vi reste dock under vietnamesernas egen semesterperiod, det kanske inte är så fullt under andra perioder under året).

4Vi bodde inte i Da Nang, utan i Hoi An. Vårt hotell hade en skyttelbuss till stranden. Är det någonting som inte blev helt perfekt med vår resa är det att vi inte fick så mycket havsbadande som jag hade velat ha. Jag älskar att bada i 26-gradigt turkosblått hav!

5

Jag har ätit så sjukt många goda vårrullar, både friterade och färska. Det här är  på stranden i Hoi An.

6

Det är regnperiod i Vietnam, men det här var den enda riktiga skuren vi hamnade i. Det regnade någon gång när vi satt i bilen och sista veckan åskade det nästan varenda kväll, även om det inte regnade. Vi cyklade hem till hotellet efter att ha försökt vänta ut regnet hos en skräddare och det var så himla härligt att cykla i det varma ösregnet.

7

Vårt hotell i Hue skickade en privatbil till Hoi An som körde oss de tretton milen till det nya hotellet. Vi tog oss över Hai Van-passet som jag verkligen rekommenderar. Jag blev överhuvudtaget väldigt förtjust i området Hoi An, Da Nang, Hai Van, Lang Co, Hue, alltså mellersta Vietnam. 8

Det här är Lang Co från Hai Van-passet. Lang Co är som en slags halvö. Det finns inte så många hotell och stora resorter där (än).

9

Därför var vi relativt ensamma på stranden. Här var havet säkert tretti grader varmt. 10

En dag anlitade vi en guide och tog oss till naturreservetatet Bach Ma. Från toppen var utsikten helt fantastisk.

11 12

Sedan gick vi ett par kilometer i djungeln bland blodiglar och cikador.

13

Vårt mål var ett vattenfall, där man kunde bada, men det gjorde inte vi. Det var så lite vatten i dammen ovanför (fallet var 600 meter, så man kunde inte riktigt bada under det).

14

Så himla härliga pooler överallt.

15

Hue. Alla städer kändes superöriga, stora och ogenomträngliga innan man fick vandra omkring en stund i dem.

16

Parfymfloden.

Från Hue tog vi nattåget till Ninh Binh. Det gick vid tio-tiden på kvällen och kom fram 11-12 timmar senare. Eftersom tåget var försenat redan från Hue var det nästan omöjligt för oss att veta när vi skulle gå av. Ingen på tåget kunde särskilt bra engelska. Men vi kom av rätt tillslut!

17

Och hamnade i Ninh Binh! Här finns Tam Coc, som är en båttur bland risfält och toppiga kalkstensberg. Man färdas i små båtar som ros med fötterna och passerar tre ganska låga grottor.

18

Det var hemskt fint i Tam Coc.

19

Men resan förstördes lite av de hetsiga försäljarna som försökte sälja souvenierer och läsk. Det hoppade ner en kvinna i min och mammas båt och försökte sälja bordstabletter och dukar och hon var skitjobbig. Jag ville knuffa henne ur båten.

20

Men grottorna var hemskt spännande!

21

Nästa dag åkte vi till nationalparken Cúc Phương som är Vietnams första och största nationalpark. Här tittade vi på utrotningshotade primater och sköldpaddor på ett center för djur som räddats undan illegal djurhandel, men djur i bur är ju aldrig särskilt kul att titta på även om mannen som visade oss runt på centret verkade vara en väldigt fin person.
22

Efter en lunch på en liten lokal restaurang där min kosthållning ställde till det lite för guiden (jag äter inget kött), men som resulterade i en riktig brakmåltid med tofu, morning glory och färsk frukt, tog vi oss till Van Long. Där åkte vi i en bambubåt som var tätad med cement. Det tyckte jag var hemskt konstigt. Cement är ju tungt! Men vi flöt. Vi roddes runt i vattnet och där fick vi se två langurer! Det är markattor som bara finns där i hela världen. En hona och en hane satt i ett träd i vattenbrynet och åt frukt. Just sådana langurer hade vi sett på räddningscentret i Cuc Phuong på förmiddagen. Det var asfettmegaballt!

23

Dagen efter hyrde vi cyklar och cyklade ut på landsbygden. Vi hamnade i Trang An, som är som Tam Coc (se ovan) utan grottor. Det var sjukt varmt. Jag svettades från alla kroppsdelar samtidigt. 24

När vi kom till Ninh Binh kände jag instinktiv klaustrofobi. Ingen kunde engelska. Det serverades hund på restaurangerna och hotellet var litet och bullrigt. Sedan hittade vi två bra restauranger på Tripadvisor (Chookies och Trung Tuyet – got to love TA) och promenerade runt i staden och när vi skulle åka därifrån kändes det helt vemodigt. Nästa gång jag kommer till Ninh Binh kommer det bergis vara trippelmånga hotell och hundra gånger fler turister. 25

Vi åkte från Ninh Binh till Halong Bay och sov en natt på den här båten.

26

Alltså Halong Bay, så sjukt fint. 27

Alltså.

28

Kväll.
(Vi var inte ensamma där precis).

29

Vi gick in i en jättestor grotta. Jag var inte rädd, den var superstor!

30

Och när man kom ut ur grottan fick man den här fototapetsutsikten.

31

32 33

 

Vi sov två nätter i Hanoi och blev riktigt förtjusta i Hanoi också och sen flög vi hem med Finnair via Helsingfors. Det var supersmidigt!

 

Tio av tio får den här resan även om jag hade gjort en del detaljer annorlunda om jag hade gjort om den. Men det ska jag inte på flera år, för jag tycker att det är astrist att flyga tio-elva timmar i sträck. Och så är jag lite rädd också. Men rent realistiskt var jag i hundra gånger större fara när jag åkte taxi i Vietnam. Jösses vilken trafik det är! Och taxiförarna körde om både på in- och utsidan och en gång mötte vi tre bilar i bredd på en tvåfilig vägbana. Men jag överlevde alltså. Puh.

Det var superfint att göra resan med mina föräldrar. Även om jag inte är supervärldsvan själv var det häftigt att se Vietnam genom mina och deras ögon (de har tidigare flugit en gång, det var till Grekland för fem år sedan, så de är inte så beresta och de var hemskt osäkra på sin engelska). Jag är supertacksam över att vi får de här minnena tillsammans och jag rekommenderar alla som får möjligheten att göra en sådan här resa med sina föräldrar. Mina föräldrar är ju bland de viktigaste människorna för mig. Nu har vi lärt känna varandra ännu bättre och vad som än händer har vi alltid Vietnam.

3 responses to “Hemma!

  1. Vilken resa, wow! Förstår det där med minne: åkte ju till Norge med mina föräldrar + bror och Hans familj förra året. Så väldigt fint minne att ha med sig, vi lär aldrig kunna resa tillsammans igen.

    • Åh, dina bilder från Norge har verkligen gett mig ett Norgesug. Jag har varit där som liten, men jag vill se allting som vuxen och liksom bestämma själv, så jag hoppas komma dit nästa sommar!

  2. ÅHHHH vilken resa! Fantastiska foton också.

Kommentera

