1. Nämn en tv-serie där du sett alla avsnitt minst två gånger?

Av någon anledning började jag och Okapin se om ”Lost” för ungefär ett år sedan. I julas blev vi klara med de sex säsongerna. Jag verkligen älskade ”Lost” första gången vi tittade på serien, vilket borde ha varit någon gång efter säsong 3 eller 4 (2008).

Andra gången vi såg ”Lost” irriterade jag mig hemskt mycket på hur passiva kvinnorna fick lov att vara, det vill säga: det var endast män som drev handlingen framåt. Kate, som är en kvinna, fick driva handlingen framåt snarare som ett objekt än ett subjekt. Hon fanns där lika mycket (mer) för att (super-hetro) Jack och Sawyer skulle ha någon att tråna efter när de inte räddade världen, som för att vara moder åt ett barn. Inte så mycket för att vara en protagonist.

Men genom att se om en serie får man förstås upp ögonen för saker man missade vid första tittningen. Det rekommenderar jag verkligen. Jag upptäckte att alla karaktärer hade sitt eget musik-theme. Jag tycker mycket om Bens theme, som är såväl oerhört dramatiskt, som avgrundsdjupt melankoliskt.

Av någon anledning börjar jag grina så fort jag så mycket som tänker på den här scenen:

Och jag var inte riktigt lika kär i John Locke vid andra tittningen.

Kommentera

