Poängen

Hemma har vi ett inte särskilt invecklat poängsystem. För varje hushållssyssla eller syssla för vårt gemensamma välmående (till exempel att betala hyran) erhåller vi en, två eller tre poäng. Vi har fasta poäng för att plocka ur diskmaskinen och om vi gör någonting nytt frågar vi den andre. I söndags sydde jag nya gardiner till köket (!). ”Det får du tre poäng för”, sa Okapin. Surdegar får man ganska många poäng för. Till exempel får man 2 poäng bara genom att åka upp i hissen med en vinterjacka till förrådet, men det beror på att annars skulle ingen av oss någonsin åka upp till förrådet med grejer.

Jag ledde ganska länge, men idag har Okapin gått med återvinning, pantat, rensat ett avlopp och ”lagat” diskmaskinen och nu leder han med någon poäng. Generellt tycker jag att Okapin är ganska snål med poängen. Det är intressant att se att det han gör i vårt gemensamma hem är att plocka ur diskmaskinen eller diskstället (man får 1 poäng för varje) och vattna alla blommor (vi har massor, så vi har nyligen höjt detta till 2 poäng), medan min kolumn med poäng är mer varierad. Och ibland tenderar vårt system bli småaktigt, som när jag häller över diskmedel i vår pumpflaska som var tom. Är det verkligen värt en poäng? Det är sådant som Okapin protesterar mot, alltså när han är snål. Men grejen är att det är värt en poäng. För det är bara jag som gör det och jag vill att det ska synas. Jag vill att det ska synas att det är jag som kommer ihåg att köpa tandkräm också och liksom bara vet att det är slut på spaghetti eller att tvättmedlet bara räcker till en gång till, men jag kan ge mig på den punkten. Det går ihop sig till exempel när jag plockade bort jättelite disk från diskstället idag.

Och jag tror att det är lätt att tycka att vårt sätt är larvigt och överdrivet, men det sätter strålkastaren på vem som gör vad hemma. Vi har verkligen börjat prata mer om det. Och vi kommenterar och berömmer varandra när vi tagit itu med surdegar. Dessutom handlar det inte om att Okapin och jag ska göra precis allting tillsammans och allting samtidigt, men att vi båda ska dra ett strå till den här stacken som vi kallar vårt hem. Även om Okapin har högre toleransnivå när det kommer till dammråttor än jag, är vi överens om att det är finare när det är nystädat. Och dammsugning ger faktiskt 3 poäng. Värt att dammsuga då!

Jag tror dessutom att många av de som eventuellt tycker att det här låter som att jämställdheten gått alldeles för långt, skulle behöva se över jämställdheten hemma hos sig. Har du frågat din partner om hen tycker att det är okej att hen alltid måste boka tvättid, planera matinköpen, betala alla räkningar eller laga all mat? Hen kanske önskar att du kunde göra det åtminstone någon gång ibland.

 

4 responses to “Poängen

  1. Vad vinner man dåååå? Jag tycker att det låter som ett strålande system!

    • Man vinner ingenting annat än äran att vara flitigast i vårt hem. Det är en titel som vi båda gör anspråk på och inte unnar den andre.

  2. Jag är faktiskt lite sugen på att testa poäng-system ett tag. Dock fattar jag att det kommer att bli skitjobbigt för oss att komma överens om hur många poäng varje grej ska få. Men ändå. Värt att prova tror jag. Känns som att vi/jag ofta halkar in i att jag fixar grejer lite i farten liksom. ”ja men när jag ändå är på toa kan jag passa på och tvätta handfatet…” osv. Det är det ingen som märker mer än jag. Nä fan. Nu får det bli poäng ett tag här tror jag.

    • Om inte annat är det så himla tillfredsställande att bara kunna ge sig själv 1 eller 2 poäng när man gjort någonting som man aldrig annars får någon uppmärksamhet för, som till exempel att fixa handfatet.

Kommentera

