Natten till igår

Natten till igår väcktes jag klockan halv fem av att jag hörde något utanför utomhus. Vi har en ganska lyhörd lägenhet. Man tänker inte så mycket på det när man står inne i lägenheten och sjunger en Celine Dion-låt och plötsligt inser: ”Jag låter verkligen precis som Celine Dion!” men mitt i natten när någon går från tunnelbanan förbi vårt hus, hör man klackskor och konversationer (inte ord, men det är som att en granne tittar på tv ungefär). Jag gick upp för att gå till toaletten och slängde en blick utanför fönstret och då fick jag se att det som jag hade hört var en man som rullat ut en matta på trottoaren och nu stod vänd mot väggen och bad. Det stod en sådan vagn som jag har sett att tidningsbuden har på gatan och en dubbelparkerad bil. Jag föreställer mig att någonting hade hindrat honom från att be hemma innan han åkte till jobbet eller på en mer privat plats. Om det här hade varit tjugo år sedan hade jag nog inte förstått vad mannen gjorde, eftersom han var ensam och stod upp och liksom pratade mot väggen, men nu kände jag dels igen det han sa från Brody i ”Homeland” och dels från en elevs mamma som bad att få låna ett rum på skolan i samband med ett utvecklingssamtal. Jag slängde bara en blick ut genom fönstret, berättade för Okapin vad det var som hade väckte oss och gick och lade mig.

 

Kommentera

