Niotillfems lista om mat

Niotillfem. Liksom henne ska jag ackompanjera mitt inlägg med bilder på mat. Mat som inte har det minsta med texten att göra.

vad åt du senast?

Jag åt en del av en pizza, som vi gjorde igår. Det var tomatsås, kapris, tomater, fyra hyvlade vitlöksklyftor, champinjoner, fetaost och vanlig riven ost på den. Plus massa ruccola och faktiskt också torrostade jordnötter överst, när vi tagit den ur ugnen.

den sista måltiden, om du fick välja?

Vi gör pannbiffar av quornfärs och ost, som faktiskt är mycket goda. Till detta skulle jag äta cirka potatis, sås och lingon. Skulle kunna dö nöjd så.

bästa matstaden?

Ingenstans som jag har varit, har det varit så lätt att äta vegetariskt som i Brighton. Där finns falafel, vietnamesiska svampgrytor och så förstås: Food for friends.

bästa restaurangmåltiden?

Det händer ju ibland att man äter sjukt god mat på restaurang. Alltså: när jag äter ute vill jag inte äta äcklig mat (det hände mig i lördags, när jag åt palak paneer i Uppsala, eftersom jag alltid äter palak paneer på indiska restauranger, men den här var i princip bara pepprig spenat, så jag kunde inte äta upp), men det är ju inte alltid man tänker wowowowow. Jag kommer inte ihåg när det var bäst, men senast det var gott var i fredags, också i Uppsala, när jag åt en tofu- och grönsaksgryta på Koh Pangan. I december 2012 fick jag betalt i mat på Frantzén/Lindeberg (numera: Restaurant Frantzén) och jag åt mitt livs dyraste måltid. Det var inte bäst som i godast, men det var en otrolig upplevelse. Vi åt bland annat mossa! Och rökt smör!

0720a68ce89c11e29dbe22000a1fb6d1_7

bästa snackset?

Popcorn! Jag är aldrig osugen på popcorn.

vad orsakade förra bakfyllan?

Faktum är att jag är väldigt noggrann med att inte bli bakfull. Men visst, igår delade vi på en flaska pinot noir, som vi fått av Terrierns mamma som tack för en massa böcker hon fått och nu är jag lite tung i huvudet. Obs! Till vinet åt vi saltlakrits på rekommendation av Terriern och det var så himla himla gott.

Terriern, som har koll på kombinationerna, rekommenderar detta vin och denna lakrits (vilket också var kombinationen som vi testade igår).

mat du älskar att ha hemma?

Jag älskar att ha frukt hemma, helst äpplen. I kombination med att jag avskyr att bli bakfull (eller full), greppa detta påstående: jag tycker att äpplen är ett himla bra snack (ni: flämt!). Bättre än popcorn eftersom det inte kräver en spis. Jag dör (”) om jag inte har vitlök, gul lök, ingefära eller ost hemma också.

vad blir det till middag?

Hugh Fearnley-Whittingstalls spenatpiroger (vi har svamp i också). De är himla enkla att göra (alltså om man jämför med mina fördomar mot att göra piroger = supersvårt!).

ef47ddeae9ff11e2952222000ae912d7_7

mat du hatar?

Aubergine. För det första tycker jag att konsistensen, helt mjuk och sönderfallande, är äcklig. Färgen brukar vara gråbrun, oaptitlig. Sitter köttet sedan kvar på skalet, det hala, svårtuggade skalet: uäck!

om du bara fick äta en dessert för resten av ditt liv?

Hemgjord glass! Varje festlighet som vi hade i vår familj kröntes av Tivoliglass, som är en gräddglass med krossad choklad och COCTAILBÄR i grönt och rött. Den gjordes inte i glassmaskin, för något sådant hade inte vi.

typisk skollunch?

Jag äter ju skollunch varje dag, för på min skola får jag äta kostnadsfritt i utbyte mot att jag äter tillsammans med eleverna. ”Wow! Värsta lyxigt!”, tycker ni, men då ska jag berätta för er att det är verkligen ingenting lyxigt med att äta okokta linser i en gryta med överkokt blomkål och simmig tomatsås till ljudet av fyrtio skrikande 10-åringar, så spara era avundsjuka utrop.

vad är det knäppaste i din kyl?

Det knäppaste sedan jag plockade bort nagellacket är väl ungefär en tub senap. Jag tycker att senap är sjukt gott i mat som jag inte lagar själv, men jag tycker att hanteringen av senap är bland det äckligaste som finns.

och vad har du i grönsakslådan?

Just nu har jag olika lökar där, trots att lök inte måste vara i kylen alltså.

och ost?

Jag gillar ost och vad ost kan göra med mat, men att beställa in ostbricka på en restaurang: skulle aldrig hända.

bästa stället att handla mat?

Jag gillar vårt lokala Hemköp. De har ett stort ekologiskt utbud och har nästan allt jag kan önska mig utom trekantig tofu.

mat som du önskar du vore allergisk mot?

Nej. Ingen. Jag har inte matallergier, men kan bli lite kliig om jag äter massor av kiwi eller lime.

vem får äta från din tallrik?

Du kan få äta från min tallrik.

Obs! Det här är en tofu amok, som vi gjorde inspirerade av fish amok i Kambodja, men fy sjutton vad äckligt det blev. Sött och grynigt!

Obs! Det här är en tofu amok, som vi gjorde inspirerade av fish amok i Kambodja, men fy sjutton vad äckligt det blev. Sött och grynigt!

Kommentera

