8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…

Det här är verkligen jättesvårt, men tror ni inte att mycket skulle bli annorlunda om vi inte fokuserade på kvinnorollen, utan på mansrollen?

Män stannar inte hemma med sina barn, för män kan inte ta hand om barn. Män gör karriär. Män gråter inte när Lassie återförenas med sin matte eller ens när Sverige vinner OS-guld. Män kan inte få ätstörningar eftersom män faktiskt får se ut hur de vill. När män ser en vacker kvinna kan de inte kontrollera sig. Män förstår inte ett nej. Men män är bra chefer eftersom män är vana att arbeta hierarkiskt och inte i horisontella organisationer. Män är mer lämpade att vara med i styrelser och det är därför fler män har styrelseposter och är vicedirektörer i framgångsrika företag.

Jag tror inte att jag kommer att leva när mansrollen är reviderad och ingenting av det jag skrev ovan längre stämmer, men jag tror att vi måste börja fundera på vad som faktiskt är konstruerat och därmed går att konstruera om.

 

 

 

Kommentera

