20140205

Jag hade ett utvecklingssamtal som tog en timme. Det gör långt ifrån alla, men det här var ett samtal där vi behövde komma överens om en del grejer. Att ha utvecklingssamtal är en av de saker som jag tycker är svårast med att vara lärare. Det är svårt att ha utvecklingssamtal med de elever som ligger långt från målen, men det är lika svårt att ha utvecklingssamtal med de elever som når allting lätt som en plätt. Jag är extremt förberedd. Först formulerar jag ett omdöme i alla ämnen som jag undervisar i (vilket är ungefär alla ämnen som eleven har i år 3). Sedan förbereder jag den framåtsyftande planeringen, vilken vi ska formulera tillsammans under samtalet, men jag behöver ofta ha några förslag förberedda. Själva förberedelserna är inte svåra, men de tar lång tid.

Nu börjar jag faktiskt vara lika gammal eller ibland till och med äldre än mina elevers föräldrar (det är en fråga som vi kan spara till en annan dag, för det är klart att det är märkligt ibland), men jag har aldrig känt mig så mycket som en bluff som när jag har haft utvecklingssamtal. Nej men vem är väl jag… Och vissa föräldrar slår verkligen ifrån sig. Hen det här! Hen kan hemma! 

Samtalet ikväll tog lång tid eftersom vi skrev en slags handlingsplan för hur eleven ska klara målen i matematik och svenska. Jag är alltid lite nervös inför möten där vi ska formulera sådana här handlingsplaner, men ikväll: jag tyckte att det gick så himla bra! Åtminstone en av föräldrarna och jag var helt överens.

Och det var en del av min vardag, saker jag gör om dagarna. I morgon ska jag ha engelska i en timme och det slår mig att jag har glömt att planera den lektionen. Att jag ska se Girls avsnitt 4 och 5 ikväll är med andra ord bara att glömma.

 

Kommentera

