Livet som

I går var jag ute bara en kort stund. Sedan pappa blev pensionär i mars förra året har han tillverkat massor av fågelholkar och vi satte upp en fågelholk i trädet bakom vårt hus.

Om mindre än en månad ska min mamma också gå i pension och det är med lika delar skräck och förväntan som jag tänker på den nya tiden.

Jag tvivlar inte en sekund på att min pappa älskar livet som pensionär. Han har alltid varit munter, men det som jag ser i honom nu har jag aldrig hört förut. Han trivs. Jag hade aldrig tvivlat på det, men den nya glädjen förvånar mig ändå.

Och att sluta arbeta, att jobba sin dag, att lämna arbetslivet är någonting ofattbart stort. Jag har börjat tänka på min egen död när jag går på toaletten vissa nätter. När jag passerar sideboarden utanför sovrummet tänker jag på att jag ska dö en dag och jag undrar om jag bara ska falla ihop eller om det ska göra ont.

Kommentera

