2013 med bilder 2

IMG_7822

Vi landade i huvudstaden Phnom Penh och sedan tog vi bussen till kuststaden Sihanoukville. Här är vårt pitstop.

IMG_7837

Vi var nästan helt ensamma på hotellet i Sihanoukville. Det var lite ödsligt och jag fick nästan lappsjuka.  Skulle ändå rekommendera hotellet, pga übermüs!

IMG_7950

Sedan tog vi bussen via Phnom Penh till Siem Reap. Där bodde jag i drygt en vecka. Där låg ju lärarhögskolan där jag undervisade.

IMG_7974

Strax utanför Siem Reap ligger det världsberömda tempelområdet Angkor. Det var mäktigt, men också lite mättande med fem-sex tempel per dag.

IMG_8047

Jag höll i en workshop om kollaborativt lärande. Jag inbillar mig att det är fiffigt i ett klassrum med 50-70 elever. Lärarna var fantastiska! Nästa år ska jag vara mer förberedd!

IMG_8140

Sedan tog jag flyget till Bangkok och vidare hem. Så här tjusig var himlen då.

IMG_8206

Okapin och jag rastade våra cyklar när jag kom hem. Okapin är en väldigt ball cyklist. Ingen hjälm och bara en hand på styret.  Det här är juli.

IMG_8244

Tillbaka på USÖ. Här ligger morfar med ett ben som slutat fungera. Doktorerna säger att det måste amputeras, men morfar är för sjuk för att sövas. Pappa satte sig bakom morfar när vi hälsade på, för att inte morfar skulle se att pappa grät.

IMG_8302

Vi var i Trosa i en vecka i slutet av juli. Mamma, jag, min storasyster och hennes dotter åkte ända till Örebro en dag för att hälsa på morfar. Det blev sista gången jag träffade morfar. Men han dog inte förrän en månad senare.

IMG_8317

Trosa. Kanske vår sämsta semester någonsin.

IMG_8401

Här är det augusti och det har redan blivit kallt.

IMG_8413

Vi köpte en fåtölj på auktion.

IMG_8438

Och var på tatueringskalas med amerikansk tema. Jättekul hade jag!

IMG_8525

Jag tog med mina föräldrar till tårtbuffé på Svartsjö slott. Den här var godast! Min mamma var deppig för morfar var fortfarande väldigt sjuk. Han dog fyra dagar senare.

IMG_8599

I maj föddes den här killen. Han bor hos min storasyster och det här är i september. Då begravdes morfar och kattpojken hade ingen kattvakt. Den här helgen var den sista gången jag träffade mormor. Det är en jävla tagg i hjärtat.

IMG_8616

Här sitter morfar med en cigarett i handen och kollar på mig när jag viker något. Jag tror att han fyller 60 år. Min morfar var bonde och levde i 80 år på den gård som han föddes på. Han var jättestark och när jag var liten var han jämt på gärdena eller i ladugården och han var inte någon lekmorfar och man fick ha ganska mycket respekt för honom. Det hade mamma. Hon sa alltid ”far”. Han gillade räkor och revyer. Han tyckte också om att äta på restaurang och han var engagerad i Centerpartiet i flera år. Han tyckte inte om Olof Palme.

IMG_8683

Vi åkte till Grafikens hus i Mariefred.

IMG_8754

I september hann jag även med att gå på Speedway GP på Friends Arena med pappa och Okapin.

IMG_8771

Vi jobbade med Reading to learn på min nya skola. Jag tycker att det är rätt så fiffigt.

IMG_8808

Det här är cirka den enda bild jag har från bokmässan. Inte ens på mässan.

IMG_8835

Det allra sista avsnittet av Breaking Bad sändes ju. Jag lät mig inspireras.

IMG_8842

Och vi såg Jag ringer mina bröder på Stadsteatern. Ensemblen var superduktig och Jonas HK är geni.
IMG_8849

Och se där! Okapin och jag drog till Norrtälje första helgen i oktober. En sådan hit!

IMG_8955

I oktober var jag och Stor-jo på David Levithan på internationell författarscen. Jag var även och såg Chimamanda Ngozi Adichie.

IMG_8981

Alltså: får man stå och glo med häpnad på hur vacker hösten är?

IMG_9115

I slutet av oktober dog min mormor. Hon har varit sjuk så himla himla länge. För tre år sedan ringde mamma och berättade mycket allvarligt att doktorerna sagt att mormor skulle leva ett halvår till. Nu blev det inte så, men mormor vissnade sakta sakta och när morfar dog fick mormor flytta in på ett korttidsboende som akutåtgärd. Där insåg personalen snart att mormor var väldigt väldigt sjuk, till och med sjukare än någon fattat och mormor dog knappt två månader efter morfar. Min mormor som nästan åt med tallriken i handen vid spisen. Som ångrade att hon fick barn så tidigt. Hon var 18 år och bodde med sina föräldrar (och sin son) tills hon var 23 år. Då gifte hon sig med morfar och flyttade till hans gård där svärföräldrarna bodde på övervåningen. Hon skickade ett kort till mig från varje utflykt, vid varje namnsdag, kallade mig ”lilla Johanna” ända fram till morfars begravning (som var ungefär sista gången jag träffade henne) och hon var så hemskt orolig för mig när jag var i Kambodja. Min mormor som avslutade varje telefonsamtal med att tacka för att man hade ringt. Älskade lilla mormor.

IMG_9132

Jag drog hem till mamma när jag fick höra att mormor dött. Mamma var ensam hemma. Vi drack amarula och åt glass. Jag började grina direkt som jag såg henne på perrongen.  Jag hade gråtit hela tågresan hem så jag var liksom i stämning.

IMG_9272

Kattpojken växte och blev större. Mormor begravdes 8 november. Kattpojken hade inte kattvakt då heller. Men jag tycker om honom och blev glad över att få träffas igen.

IMG_9318

Begravningshelgen åkte mamma, pappa, Okapin och jag och tittade på mormors och morfars gamla hus. Vädret var symboliskt grått.

(Sedan kommer tydligen mini-bilder pga anledningar).

1

Pappa hade en asagudsperiod i december.

2

Mer sorgligt! ”Förlaget” dog (men återuppstod!).

3

Jag var på antirasistdemo. Positionerade mig.4

Såg Carrie (originalfilen) för första gången i livet.

5

Firade jul med kattpojken.

6

Trevligt att träffas vid ett tillfälle, som inte var en begravning.

7

Det var en snöfri jul, oavsett vad bilden visar.

8På födelsedagen fick jag dollars (verkligen!), BB-merch och biljetter till Jenny Wilson. Jippi!

Hoppas att 2014 blir fett bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kommentera

